Penjawat Awam Di Sabah Dibenarkan Pakai Baju Tradisi Ke Pejabat

Timbalan Ketua Menteri Sabah Wilfred Madius Tangau (kiri) dan Presiden Kehormat Upko, Bernard Dompok memakai kostum tradisional pada sambutan Kaamatan 2019 Upko di Telupid pada hujung minggu lalu.

Kota Kinabalu: Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Wilfred Madius Tangau berkata seluruh penjawat awam di negeri ini dibenarkan menggunakan busana tradisi etnik Sabah ke pejabat pada setiap hari Khamis.

Beliau berkata mereka dibenarkan memakai Busana setiap Khamis, termasuk pakaian tradisi lengkap seperti sigar, tudung dan limpogot (tali pinggang).

“Ia adalah Busana, jadi itu bermakna pakaian tradisi lengkap. Kami cuba berpakaian lengkap seboleh mungkin,” katanya.

“Setiap Khamis, sila pakai pakaian tradisi ke pejabat. Itu adalah budaya kita,” kata Tangau.

Beliau berkata pakaian tradisi akan diterima sebagai salah satu pakaian rasmi untuk dipakai ke pejabat.

“Kami mencadangkan kepada kerajaan supaya kostum etnik Sabah dijadikan kod pakaian rasmi di mana-mana majlis rasmi kerajaan dan pada hari-hari tertentu untuk ke pejabat,” kata presiden Upko itu.

Pada persidangan perwakilannya tahun lalu, Upko meluluskan resolusi menggesa kostum tradisi etnik Sabah diiktiraf sebagai kod pakaian rasmi di majlis kerajaan.

Langkah itu mendapat sokongan Ketua Menteri Shafie Apdal semasa ucapan di Festival Harvest peringkat negeri pada 31 Mei.

Tangau berkata langkah itu juga akan mempromosikan produk tempatan dan meningkatkan ekonomi kepada mereka yang terlibat secara langsung dalam pembuatan pakaian tradisi di Sabah.

Pada masa ini, kakitangan kerajaan perlu memakai batik untuk bekerja pada setiap Khamis.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *