Tular Majlis Tahlil Di Rumah Penganut Kristian, Rupanya Ini Penjelasan Sebenar

Baru-baru ini, tular di media sosial sebuah gambar memaparkan sekumpulan lelaki berbaju melayu dan berkopiah sedang berkumpul di dalam sebuah rumah yang berlatar belakang simbolik kepada agama Kristian.

Tidak dapat dipastikan tujuannya, tetapi ada netizen yang mendakwa kumpulan lelaki tersebut sedang melakukan majlis tahil di rumah berkenaan. Perkata tersebut nyata telah menimbulkan rasa kurang senang segelintir netizen yang mempersoalkan tindakan tersebut.

Tampil memberi penjelasan, terdapat beberapa individu yang mendakwa bahawa pemilik rumah berkenaan adalah ibu bapa kepada anak-anak yang telah memeluk agama Islam. Sekumpulan lelaki tersebut pula didakwa sedang melakukan majlis tahlil bagi salah seorang anak mereka yang baru sahaja meninggal dunia.

Anak kandung baru meninggal di Terengganu

Malah, menurut beberapa individu situasi sebegitu sudah menjadi kebiasaan di Borneo. Perbezaan kaum dan agama tidak menjadi titik penghalang bagi mereka untuk bersatu dan hidup dalam aman damai.

Rata-rata netizen turut berpendapat bahawa isu tersebut tidak perlu ditimbulkan kerana ia merupakan perkara biasa bagi masyarakat di sana.

Saya duduk di Sabah 25 tahun, berbeza agama bukan penghalang keharmonian

Tak pelik pun bila anak Islam, mak ayah bukan Islam

Tak pernah merantau negeri orang ke?

Masjid, gereja dan rumah ibadat lain sebelah menyebelah, tak pernah ada isu

Namun, sehingga kini tidak dapat dipastikan kesahihan perkara berkenaan.

Sumber : Facebook / SiakapKeli

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *