Jual Sotong Manis RM50, Peniaga Diberi 2 Hari Beri Penjelasan

Tular di media sosial sotong manis dijual pada harga RM50 di sebuah premis di Kota Kinabalu.

KOTA KINABALU: Pemilik sebuah restoran di bandar raya ini diberi tempoh dua hari untuk menjelaskan tindakannya menjual lauk sotong manis pada harga RM50.

Arahan itu dikeluarkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Sabah susulan siasatan ke atas premis terbabit yang turut tular di media sosial selepas seorang pengguna mendakwa terkejut dengan harga lauk sotong itu.

Ketua Pegawai Penguatkuasa KPDN Sabah, Zulfamy Mat Udi berkata, premis berkenaan dikenakan tindakan dan disiasat mengikut Seksyen 12 Akta Perlindungan Pengguna 1999 kerana meletakkan harga mengelirukan serta tidak jelas.

Premis sama turut diberi Notis Pengesahan Maklumat Barangan (NPMB) mengikut Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan (AKHAP) 2011 berhubung makanan sotong manis itu.

“Ia bagi mendapatkan maklumat berhubung harga makanan berkenaan dan diminta untuk memberi maklumbalas dalam tempoh dua hari.

“Tindakan juga diambil mengikut Seksyen 21 AKHAP 2011 dan siasatan masih dijalankan sementara menunggu maklum balas daripada peniaga terlibat,” katanya melalui kenyataan.

Zulfamy berkata, berdasarkan pemeriksaan premis berkenaan ada menunjukkan tanda harga bagi setiap makanan dan minuman yang dijual termasuk sotong manis.

Namun, katanya, KPDN menasihatkan pemilik premis memaklumkan harga lebih jelas dari segi saiz sotong manis berkenaan.

“Sebagai contoh, berapa harga untuk sotong manis saiz kecil, sederhana dan besar. Penandaan harga lebih khusus untuk mengelakkan kekeliruan pengguna.

“KPDN juga menasihatkan orang ramai bertanya terlebih dahulu kepada peniaga atau menyemak senarai harga dipamerkan sebelum mengambil makanan, bagi mengelak kekeliruan,” katanya. – BH Online

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *