Kembara Kenali Borneo: Agong Terharu Dengan Sambutan Rakyat Di Tawau

TAWAU : Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah malam ini menzahirkan rasa terharu dan teruja baginda dengan sambutan yang cukup hebat penduduk di sini sebaik berangkat tiba di Tawau petang tadi.

Seri Paduka bertitah baginda dan Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah serta anakanda cukup terharu kerana dapat sampai di Sabah, Negeri di Bawah Bayu.

“Saya sampai di Tawau tetap ada wow, wow sambutan selepas mendarat, dari Kuala Lumpur hanya dua jam 30 minit tetapi dari Lapangan Terbang (Tawau) ke sini lima jam 30 minit.

“Saya dan isteri (Tunku Azizah) begitu semangat dengan apa yang ditunjukkan orang Tawau dan Sabah. Saya terharu sambutan hari pertama sebegini, esok dan lusa mesti lagi hebat. Saya cukup teruja, isteri dan anak-anak menghitung hari ke sini,” titah baginda pada Majlis Pelancaran Kembara Kenali Borneo dan Santapan Malam Bersama Rakyat Tawau di Dewan Masyarakat Tawau malam ini.

Terdahulu, Al-Sultan Abdullah melancarkan Kembara Kenali Borneo iaitu program pengembaraan sejauh lebih 2,149 kilometer selama 11 hari dengan menelusuri Lebuhraya Pan Borneo yang menghubungkan Sabah, Sarawak dan Brunei.

Seri Paduka turut bertitah agar seluruh penduduk Sabah dan Sarawak bersemangat menyambut Hari Malaysia.

“Selepas sambutan kemerdekaan dengan semangat ditunjukkan di Semenanjung begitu hebat, saya nak tengok orang Sabah dan Sarawak bersemangat sambut Hari Malaysia,” titah baginda.

Selain itu, baginda menzahirkan ucapan terima kasih kepada Kerajaan Malaysia pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof yang bersusah payah merealisasikan Kembara Kenali Borneo.

Al-Sultan Abdullah kemudian berkenan menyanyikan lagu bertajuk Butakah Cinta yang dipopularkan oleh Ameng daripada Kumpulan Spring.

Terdahulu, pada 1.50 tengah hari Seri Paduka berdua berangkat tiba di Lapangan Terbang Tawau di sini dari Kuala Lumpur, sebelum Al-Sultan Abdullah memandu sendiri kenderaan untuk bertemu dengan rakyat yang menyambut pasangan diraja itu.

Kembara Kenali Borneo yang julung kali diadakan akan menyaksikan Al-Sultan Abdullah dan Tunku Azizah mengenali lebih dekat rakyat Malaysia yang menetap di pedalaman Sabah dan Sarawak pada program yang bermula hari ini hingga 13 Sept.

Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin dijadual melakukan pelepasan kembara itu pagi esok di 0 KM Padang Majlis Bandaran Tawau. – BERNAMA

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *