Banjir: 35 Mangsa Dipindahkan, Tujuh Kawasan Tidak Boleh Dilalui Di Penampang

Kredit: Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sabah

KOTA KINABALU, 14 Feb : Seramai 35 orang daripada 10 keluarga dipindahkan dan tujuh kawasan tidak boleh dilalui setelah banjir melanda Penampang, akibat hujan lebat berterusan sejak malam tadi.

Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sabah dalam kenyataan memaklumkan kesemua mangsa dipindahkan ke pusat pemindahan sementara (PPS) Pusat Kebudayaan Penampang yang dibuka pada 10 malam tadi.

Kawasan yang tidak boleh dilalui termasuk Kampung Kolopis, sekitar Sungai Koimadang, Bulatan Siga, Penampang Proper, Jalan Kibabaig, Jalan Dato Panglima Banting, dan Jalan Kasugui.

“Sungai Moyog berada pada paras bahaya sekitar tengah malam tadi, manakala cuaca mendung pada pagi ini dan jumlah mangsa di PPS dijangka kekal hari ini,” menurut kenyataan itu.

Sementara itu, Ahli Parlimen Penampang Datuk Ewon Benedick dalam kenyataan berkata beliau telah berhubung dengan Pegawai Daerah Penampang Francis Chong berkenaan bencana itu dan meminta pegawai di Pusat Khidmat Parlimen Penampang membantu pusat bencana daerah.

“Saya ketika ni berada di Kuala Lumpur untuk sidang Parlimen, namun saya telah meminta pegawai saya untuk turut sama membantu. Semua penduduk diminta mengambil langkah keselamatan sepanjang bencana dan hujan lebat ini,” katanya yang juga Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi.

Pada 8.55 malam tadi, Jabatan Meteorologi Malaysia mengeluarkan amaran ribut petir sehingga 1 pagi membabitkan beberapa kawasan di Sabah termasuk pedalaman (Tenom, Beaufort, Nabawan, Keningau dan Tambunan) dan Pantai Barat (Papar, Putatan, Penampang, Kota Kinabalu, Tuaran dan Ranau). – BERNAMA

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *