Jangkaan Fenomena Air Pasang Besar Di Sandakan, Penduduk Persisir Pantai Diminta Kosongkan Rumah

Lebih 100 rumah atas air roboh manakala sekurang-kurangnya 500 rumah terancam akibat hujan berterusan dan fenomena air pasang tengah malam tadi di Kampung Forest di sini. – Foto BERNAMA

SANDAKAN, 25 Dis : Penduduk di pesisir pantai di sini dinasihatkan supaya mengosongkan rumah masing-masing sebelum pukul 6 petang ini, susulan fenomena air pasang besar yang berlaku di sekitar daerah sini semalam, dijangka akan berlaku sekali lagi malam ini dan malam esok.

Ketua Polis Sandakan ACP Abdul Fuad Abdul Malek berkata Jabatan Meteorologi juga telah mengeluarkan amaran hujan berterusan di kawasan sekitar sini hingga esok.

“Saya telah meninjau beberapa tempat yang berisiko dan menasihatkan penduduk supaya berpindah ke rumah saudara mara atau ke pusat pemindahan sementara (PPS) yang akan dikenal pasti di kawasan masing-masing,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di PPS Sekolah Kebangsaan Sungai Anib 2 di sini hari ini.

Kira-kira 100 rumah di Kampung Forest di sini rosak akibat fenomena air pasang besar yang berlaku sejak kira-kira pukul 10 malam tadi menjejaskan lebih 300 penduduk, dan kebanyakan mangsa ditempatkan di PPS SK Sungai Anib 2.

Selain Kampung Forest, beliau berkata Kampung Tinusa 2 dekat sini juga mengalami air pasang dan ombak kuat malam tadi, namun tidak melibatkan kerosakan rumah.

Sementara itu, Ahli Parlimen Sandakan Vivian Wong berkata beliau akan berjumpa dengan Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) bagi meminta unit Program Perumahan Rakyat (PPR) yang kosong untuk digunakan sebagai tempat tinggal sementara bagi mangsa berkenaan.

“Mangsa tidak ada tempat tinggal dan PPS bukan solusi jangka masa panjang. Saya difahamkan ada rumah PPR yang belum didiami boleh digunakan sementara mangsa mencari rumah lain,” katanya.

Suri rumah Nurita Mohammad Jara, 35 memberitahu beliau bersama keluarganya dan jiran lain mulai berpindah dari rumah mereka pukul 8 malam tadi, dan paras air mulai meningkat serta berombak ketika itu.

Ali Osman Isnani, 62, pula berkata pukulan ombak kali ini lebih teruk berbanding sebelum ini, dan beliau sendiri melihat beberapa rumah berlanggar dengan rumah lain selepas dipukul ombak.

“Apabila keadaan semakin pulih, saya cuba balik ke rumah dalam pukul 2.30 pagi, tetapi dihalang oleh pihak polis kerana keadaan berbahaya.

“Memang sedih sebab tahun-tahun dulu tidak seteruk ini, tetapi saya bersyukur keluarga dan penduduk selamat semua,” katanya. – BERNAMA

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *