Buat Kelainan Semasa Konvo, Pelajar Cemerlang UMS Nyanyi Lagu Shila Amzah Semasa Ucapan

Seorang pelajar cemerlang UMS membuat kejutan ketika majlis konvo apabila dia nyanyi lagu Shila Amzah semasa ucapan penghargaan.

Bagi seseorang yang bergelar siswa atau siswi di sebuah institut pengajian tinggi awam/swasta, perkara paling ditunggu-tunggu selepas menamatkan zaman belajar semestinya hari konvokesyen, di mana segala penat lelah bakal diganti dengan segulung ijazah.

Graduan Ijazah Sarjana Muda Akademi Seni dan Teknologi Kreatif (ASTiF) muncul sebagai pelajar pertama ASTiF yang menerima Anugerah Pelajaran Diraja pada Majlis Konvokesyen UMS kali ke-24.

Adalah menjadi idaman seseorang untuk diberi gelaran graduan terbaik universiti kerana akan dipilih mewakili pelajar untuk memberi ucapan di atas pentas.

Baru-baru ini, tular di media sosial seorang graduan terbaik Universiti Malaysia Sabah (UMS) yang dipilih untuk memberikan ucapan telah menambah ‘seri’ di penghujung kata-katanya.

Pelajar berkenaan, Kristy Samunting difahamkan terpilih menerima Anugerah Pelajaran Diraja pada Majlis Konvokesyen UMS kali ke-24 dan terpilih untuk memberikan ucapan pada hari tersebut.

Seperti pelajar yang lain, Kristy yang merupakan graduan Ijazah Sarjana Muda Sastera pada mulanya menzahirkan rasa syukur serta memberi kata-kata semangat kepada graduan lain yang berada di dalam dewan.

Namun apabila menghampiri kata-kata akhir, Kristy membuat kejutan kepada semua pihak dengan menyanyikan serangkap lagu Shila Amzah bertajuk Memori Tercipta membuatkan ramai yang terpesona dengan suaranya.

Momen indah itu dapat ditangkap semasa siaran langsung Majlis Konvokesyen UMS yang disiarkan di laman Facebook UMS pada minit kira-kira 02:41:37.

“Saya mengakhiri ucapan saya, bukan dengan serangkap pantun tetapi dengan serangkap lagu.

“Mungkin di sini kita kan terpisah, kenangan bersama takkan ku lupa..” nyanyi Kristy mengakhiri ucapannya.

Tindakannya itu berjaya menyentuh hati para graduan di mana detik-detik indah mungkin terbayang di saat Kristy menyanyi rangkap lagu yang membawa seribu maksud, ditambah dengan bunyi latar belakang yang didendangkan.

Kristy merupakan graduan Ijazah Sarjana Muda Sastera dari Akademi Seni dan Teknologi Kreatif (ASTiF) dan merupakan pelajar pertama ASTiF yang menerima anugerah istimewa itu.

Memetik Awani, Kristy terkejut dirinya diberi anugerah tersebut kerana kebiasaannya ia akan disandang oleh pelajar dalam bidang sains, kejuruteraan, ekonomi, akaun dan sebagainya.

“Saya mahu buktikan kepada orang ramai, walaupun mengambil seni muzik bukan bermakna hanya mampu menjadi artis sahaja, namun ada lebih banyak cabang lagi kita mampu lakukan dalam dunia seni ini,” katanya memetik Awani.

Kristy merupakan anak bongsu daripada lima orang adik-beradik dan berbangsa Kadazandusun.

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Sumber: UMS/Facebook & Awani

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *