Kerajaan Anwar Lindungi Kepentingan Semua Rakyat, Kata Masidi

Setiausaha Agung GRS Masidi Manjun berkata ramai rakyat Sabah tidak boleh menerima apa yang kini dipasarkan sebagai ‘Islam politik’ kerana tiada pihak boleh mengaku sebagai ‘wakil tulen agama agung ini’.

KOTA KINABALU : Setiausaha Agung Gabungan Rakyat Sabah (GRS), Masidi Manjun menegaskan bahawa pemimpin Bersatu Sabah membuat “keputusan sebulat suara” meninggalkan Bersatu demi kepentingan Sabah dan kebaikan Malaysia.

“GRS akan menyokong mana-mana pemimpin atau gabungan yang komited untuk memelihara cara hidup Malaysia untuk semua orang, dan itulah sebabnya kami sepenuh hati di belakang Perdana Menteri Anwar Ibrahim,” katanya dalam satu kenyataan.

Merujuk kepada “peningkatan retorik kaum dan agama” melibatkan beberapa parti dari semenanjung, terutama menjelang PRU lalu, Masidi berkata, ia tidak konsisten dengan nilai Sabah dan Sarawak yang terdiri berbilang kaum dan agama.

Beliau menekankan bagaimana rakyat Sabah yang berbilang kaum dan agama hidup harmoni selama berabad-abad, dengan mengatakan mereka mahu terus melindungi warisan budaya dan sosial mereka daripada “dicemari dengan nilai bukan dari Sabah”.

“Sukar untuk GRS atau, dalam hal ini, ramai rakyat Sabah menerima apa yang kini diketengahkan sebagai ‘Islam politik’.

“Sebagai orang Islam, saya bangga dengan Islam, tetapi saya tidak fikir mana-mana pihak boleh mengaku sebagai wakil tulen agama agung ini.

“Islam adalah agama universal yang inklusif dan menghormati semua kepercayaan dan budaya. Ia adalah agama ihsan dan kemanusiaan yang menghormati hak orang lain termasuk minoriti,” katanya.

Masidi menambah bahawa ramai penduduk Sabah dan Sarawak mempunyai ahli keluarga yang berbeza agama, dengan perkahwinan antara orang yang berlainan agama adalah perkara biasa di kedua-dua negeri.

“Oleh itu, ramai orang di Sabah dan Sarawak tidak dapat dikenalpasti mengikut etnik atau agama mereka.

Awal hari ini, Pengerusi GRS dan Ketua Menteri Sabah Hajiji Noor berkata, beliau dan pemimpin Bersatu Sabah yang lain akan meninggalkan parti itu. Tambahnya, mereka akan menubuhkan parti tempatan baharu.

Hajiji berkata, langkah pemimpin Bersatu Sabah meninggalkan parti itu berdasarkan bahawa status quo “tidak boleh dipertahankan lagi”.

Tambahnya, semua bekas pemimpin Bersatu Sabah, termasuk wakil rakyat, akan terus menyokong kerajaan perpaduan pimpinan Anwar, di bawah parti tempatan baharu yang bakal ditubuhkan.

Ketika GRS berjanji menyokong kerajaan perpaduan pimpinan Anwar di peringkat persekutuan, Bersatu berada dalam pembangkang sebagai sebahagian daripada Perikatan Nasional (PN).

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *