Maritim Tawau Rampas 32 Kilogram Syabu Bernilai RM1.76 Juta

TAWAU: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Zon MaritimTawau merampas lebih 32 kilogram dadah dipercayai jenis methamphetamine atau syabu bernilai kira-kira RM 1.76 juta yang dibuang ke laut dalam aksi kejar mengejar di perairan Inderasabah, di sini semalam.

Pengarah Zon Maritim Tawau, Kepten Maritim Shahrizan Raman berkata, semasa rondaan OpSejahtera, bot ronda Maritim Malaysia telah mengesan sebuah bot laju dalam keadaan bergelap dan mencurigakan di kawasan sekitar 0.2 batu nautika selatan Indrasabah, kira-kira
11.30 malam.

Semasa dihampiri, bot terbabit bertindak memecut laju menuju ke arah muara Sungai Inderasabah dalam usaha untuk melarikan diri.

“Ketika proses kejar-mengejar, juragan bot bertindak membuang sesuatu objek keluar dari bot.

“Usaha menghentikan bot dan suspek gagal apabila tekong bot bertindak memecut laju ke arah kawasan paya bakau dan perairan cetek bagi meloloskan diri daripada ditahan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Shahrizan berkata pencarian di lokasi menemukan sebuah beg berisi 32 paket bungkusan dengan label teh cina ‘Guan Ying Wang’ yang mengandungi hablur kristal disyaki dadah jenis methamphetamine atau syabu dengan anggaran berat satu kilogram setiap satu paket dengan jumlah keseluruhan melebihi 32 kilogram.

Kesemua hasil rampasan dibawa ke Jeti Zon Maritim Tawau untuk tindakan selanjutnya.

Katanya, keseluruhan nilai rampasan dianggarkan RM 1.76 juta. Kes disiasat mengikut Akta Dadah Berbahaya 1952.

Siasatan lanjut akan dilakukan bagi mengesan sindiket atau dalang yang terlibat dengan kegiatan ini.

“Maritim Malaysia akan terus memperkasakan tugas penguatkuasaan bagi membanteras aktiviti-aktiviti yang menyalahi undang-undang di Zon Maritim Malaysia khususnya di perairan Zon Selamat Timur Sabah (ESSZONE).

“Salurkan sebarang salah laku jenayah di sekitar perairan Tawau ke talian Pusat Operasi Zon Maritim Tawau 089-752116 atau melalui talian kecemasan MERS 999,” katanya.

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *