“Sulu Tak Pernah Miliki Sabah”

KOTA KINABALU: Sabah tidak pernah menjadi milik Sulu. Berat bukti, perjanjian, dokumen dan sejarah membuktikan Sabah telah diserahkan oleh Brunei kepada Overbeck (1877) – Syarikat Berpiagam Borneo Utara British (1881) – menyerah kalah kepada Pendudukan Jepun (1943) – Pentadbiran Tentera British (1945) – Jajahan Bitish ( 1946) – Malaysia (1963).

Oleh itu, Malaysia dan rakyat Sabah harus secara agresif, konsisten dan berterusan untuk memperbetulkan naratif yang tidak lengkap dan tersilap yang dahulunya Sabah adalah milik Sulu.

Menegaskan perkara ini pada satu webinar “Tuntutan Filipina/Sulu Kepada Sabah” Isnin, bekas Ketua Menteri Datuk Seri Yong Teck Lee berkata:

“Terdapat dua aspek tuntutan Filipina/Sulu – tuntutan kedaulatan Filipina ke atas Sabah dan tuntutan wang Sulu/Kiram.

“Naratif bahawa Sabah dahulu milik Sulu adalah salah…Sabah tidak pernah menjadi milik Sulu,” Yong, seorang peguam, menegaskannya.

Beliau berkata Sulu tidak mempunyai asas undang-undang dan politik untuk menyerahkan atau memajakkan Borneo Utara kepada sesiapa kerana Sulu tidak pernah memiliki Borneo Utara.

Dianjurkan bersama oleh Persatuan Peguam Kuala Lumpur dan Persatuan Undang-undang Sabah, webinar dua jam itu adalah yang pertama seumpamanya dalam domain awam di Malaysia, didorong oleh peristiwa baru-baru ini (kes timbang tara Madrid, dll).

Yong berkata pendekatan Malaysia sentiasa “Jangan bercakap tentang tuntutan Filipina/Sulu kerana lebih banyak kita bercakap mengenainya, lebih banyak kesahihan yang kita berikan kepada tuntutan itu.”

“Filipina/Sulu (yang menuntut) terus membangkitkan isu itu, justeru menimbulkan harapan (palsu) kepada orang Filipina bahawa suatu hari nanti, Sabah akan menjadi sebahagian daripada Filipina,” kata Yong, juga seorang Adun Dilantik.

Yong berkata kesannya ialah sebahagian daripada pendatang tanpa izin Filipina berani untuk kekal di Sabah.

“Jika pendatang tanpa izin percaya bahawa mereka berhak berada di Malaysia Sabah, penentangan mereka terhadap pengusiran menjadi lebih kuat.”

Di Filipina, Yong berkata, beberapa peta mereka menunjukkan gabungan mengiktiraf sempadan antarabangsa antara Malaysia dan Filipina, dengan kerosakan tambahan menjadikan Sabah (“Borneo Utara”) kelihatan, bukannya Sabah (Malaysia), seperti kes dalam semua peta lain di seluruh dunia.

Walaupun begitu, Yong, yang juga Presiden Parti Maju Sabah (SAPP), berkata peta Filipina menunjukkan bahawa Sabah bukan milik Filipina.

Seperti yang digambarkan dengan jelas dalam peta, Yong berkata, Sabah adalah dan sentiasa dikecualikan.

Wilayah asal Filipina ditakrifkan sebagai Perjanjian Paris 1898 (selepas Perang Amerika-Sepanyol)

Perlembagaan Disemak Filipina 1987 telah menggugurkan tuntutan Sabah, katanya.Perubahan utama dalam perlembagaan 1987 telah dibincangkan dalam Perlembagaan Baru Filipina, Annotated 1987 Revised Constitution) seperti berikut:

“Takrifan dalam perlembagaan 1987 telah memadamkan perkataan ‘semua wilayah lain milik Filipina mengikut hak bersejarah atau hak milik undang-undang’, dan sebaliknya perkataan ‘semua wilayah lain di mana Filipina mempunyai kedaulatan atau bidang kuasa’.”

Selanjutnya, “dengan itu menghapuskan asas nyata untuk tuntutan ke atas Sabah untuk apa jua kadar, kami tidak terhalang untuk meneruskan tuntutan tersebut di bawah undang-undang antarabangsa,” kata Yong.

Oleh itu, untuk meneruskan “di bawah undang-undang antarabangsa,” kata Yong, sambil menambah sememangnya Filipina telah mencuba pada Februari dan Mac 2001 dengan cara memohon kepada ICJ untuk campur tangan dalam kes Pulau Ligitan/Pulau Sipadan antara Indonesia dan Malaysia.

Campur tangan Filipina di ICJ ini telah dibincangkan dalam buku Tan Sri Gani Patail “MELETAKKAN tuntutan ke atas Sabah oleh Kesultanan Sulu yang diisytiharkan sendiri”, yang diterbitkan selepas pencerobohan Tanduo yang terkenal.

“Saya tambah di sini, penghakiman ICJ pada Oktober 2001 yang telah menolak permohonan campur tangan Filipina di ICJ.

Secara ringkas, Filipina mewajarkan campur tangannya dalam kes Sipadan dengan mendakwa “kepentingan yang bersifat undang-undang, untuk melindungi hak sejarah dan undang-undang Filipina yang timbul daripada kedaulatannya ke atas Borneo Utara”.

ICJ menolak permohonan Filipina untuk campur tangan atas alasan bahawa “Filipina belum mewujudkan kepentingan yang bersifat undang-undang.”

Oleh itu, isu tuntutan Sabah di bawah “undang-undang antarabangsa” telah terkubur pada tahun 2001.

Proses ICJ, jelas Yong, telah meletakkan paku terakhir ke dalam keranda sebarang harapan (palsu) Filipina/Sulu yang masih tinggal untuk “mengejar tuntutan di bawah undang-undang antarabangsa.”

Tetamu lain yang menyampaikan kertas kerja mereka dalam webinar tersebut termasuklah Tan Sri Tommy Thomas, Dr Colin Ong QC (Queen Counsel dan Penimbanh Tara Bertauliah), Profesor Dr Haji Amdre Sidik (Profesor dalam bidanh Sejarah Politik) dan Shari Jeffri (pengkaji sejarah). Pengurus Perbankan dan Kawasan, Malaysia Timur).

SumbeR: Facebook Yong Teck Lee

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *