‘Boleh Makan Di Kedai Walaupun Hilang Status Vaksinasi Lengkap’

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin.

KUALA LUMPUR: Individu yang kehilangan status vaksinasi lengkap dalam apliasi MySejahtera masih boleh melakukan aktiviti dibenarkan seperti individu yang menerima vaksinasi lengkap.

Antara aktiviti yang dibenarkan dalam operasi prosedur standard (SOP) baharu itu ialah menjamu selera atau dine-in di restoran, memasuki pusat beli-belah, tempat kerja dan rumah ibadat.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin, berkata mereka individu akan kehilangan status vaksinasi lengkap dalam MySejahtera bermula Jumaat ini jika belum menerima dos penggalak.

“Mereka membabitkan penerima vaksin Sinovac dan Sinopharm berusia 18 tahun dan ke atas serta penerima semua jenis vaksin dos primer berusia 60 tahun ke atas.

“Bagaimanapun, maklumat sejarah vaksin primer itu kekal dalam aplikasi MySejahtera,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Khairy berkata, pemilik premis perlu memastikan hanya pelanggan atau pengunjung yang sekurang-kurangnya melengkapkan vaksinasi dos primer dibenar masuk ke premis perniagaan, rumah ibadat dan lain-lain.

Katanya, seseorang individu itu diiktiraf sebagai lengkap vaksinasi dos primer dengan kriteria tertentu.

“Bagi jenis vaksin yang memerlukan dua dos suntikan (Pfizer, AstraZeneca dan Sinovac), individu berkenaan mestilah sudah melepasi hari ke-14 dari tarikh suntikan dos kedua.

“Bagi vaksin yang hanya memerlukan satu dos suntikan (Johnson & Johnson dan CanSino), individu berkenaan mesti melepasi hari ke-14 dari tarikh suntikan,” katanya.

Khairy berkata, pengembara luar negara yang memasuki Malaysia dibenar memasuki premis berkaitan jika lengkap vaksinasi dos primer dan dos penggalak.

Beliau turut menegaskan, melalui pemakluman SOP terbaharu ini tidak bermaksud penerima vaksin Sinovac berusia 18 tahun dan ke atas serta penerima semua jenis vaksin berusia 60 tahun dan ke atas tidak perlu mendapatkan dos penggalak.

“Data penilaian yang dijalankan dalam kalangan penerima vaksin di Malaysia mendapati tahap perlindungan terhadap jangkitan COVID-19 menurun sehingga 20 peratus bagi dua dos vaksin Pfizer dan 48 peratus bagi dua dos vaksin Sinovac dalam tempoh tiga ke lima bulan selepas vaksinasi primer.

“Pengambilan dos penggalak akan meningkatkan semula paras antibodi dalam tubuh, seterusnya mengurangkan risiko gejala teruk akibat jangkitan COVID-19.

“KKM ingin menasihatkan dan menggalakkan individu yang belum menerima dos penggalak supaya mendapatkannya segera,” katanya. – BH Online

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *