Tak Sampai 50% Rakyat Sabah Terajui Jabatan Persekutuan Negeri

Maximus Ongkili memaklumkan daripada 109 jawatan ketua jabatan persekutuan di Sabah, 49.5% atau 54 jawatan diisi oleh rakyat Sabah

KUALA LUMPUR: Tidak sampai separuh daripada keseluruhan jawatan di jabatan persekutuan di Sabah diisi rakyat tempatan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak), Maximus Ongkili.

Ketika berucap di Dewan Rakyat hari ini, Ongkili memaklumkan, daripada 109 jawatan ketua jabatan persekutuan di Sabah, 49.5% atau 54 jawatan diisi oleh rakyat Sabah.

Beliau berkata, 48.6% atau 53 daripada jawatan itu dipegang oleh pegawai dari Semenanjung manakala dua oleh rakyat Sarawak.

Walaupun Sarawak mempunyai 117 jabatan persekutuan katanya, hanya 109 daripadanya kini mempunyai ketua, selain menambah bahawa 64% (68 jawatan) daripadanya dipegang oleh rakyat Sarawak.

Pegawai dari Semenanjung mengisi 39 jawatan atau 35.7% manakala dua lagi dipegang oleh rakyat Sabah.

Beliau menjawab soalan Jugah anak Muyang (Bebas-Lubok Antu) yang ingin mengetahui jumlah rakyat Sabah dan Sarawak yang masing-masing mengetuai jabatan persekutuan di kedua-dua negeri itu.

Jugah turut bertanya bagaimana kerajaan persekutuan merancang untuk mempercepatkan pelaksanaan “Borneonisasi” selaras dengan Perjanjian Malaysia 1963, yang mengiktiraf status istimewa Sabah dan Sarawak apabila menyertai Malaysia.

Antara proses konstituensi dalam “Borneonisasi” ialah kuota perlu diwujudkan untuk jawatan pentadbiran negeri bagi orang yang dilahirkan di Borneo.

Ongkili berkata, isu itu dibincangkan pada mesyuarat Jawatankuasa Kerja Sosioekonomi Majlis Khas MA63 pada 18 Feb.

“Antara isu dibincangkan ialah memberi keutamaan kepada pengambilan dan meningkatkan penyertaan belia dari Sabah dan Sarawak dalam perkhidmatan awam persekutuan,” katanya. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *