Polis Sentiasa Pantau Cubaan Anggota Abu Sayyaf Masuk Ke Sabah

KOTA KINABALU: Polis sentiasa memantau pergerakan ahli kumpulan pengganas Abu Sayyaf yang cuba masuk untuk bersembunyi di Sabah.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hazani Ghazali berkata, polis khususnya cawangan khas dan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) sentiasa giat menjalankan operasi bagi menghalang kemasukan kumpulan ini.

Hazani Ghazali

Katanya, pihaknya percaya banyak cubaan-cubaan ahli kumpulan ini yang lari dari negara jiran dan bersembunyi di Sabah disebabkan tindakan agresif pihak berkuasa Filipina.

“Pada masa kini, saya tidak nafikan disebabkan tindakan agresif pasukan keselamatan di Filipina, kumpulan Abu Sayyaf cuba melarikan masuk ke Sabah.

“Namun, hasil tindakan kita, seperti pada bulan lalu di mana kita berjaya menembak mati lima orang dan beberapa lagi diserahkan balik ke Filipina, mereka bersembunyi di pulau-pulau sekitar sempadan perairan antarabangsa,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontijen (IPK) Sabah, hari ini.

Hazani berkata, kita akan bekerjasama penuh dengan Esscom dan agensi keselamatan lain bagi mencegah kemasukan mereka ke negeri ini.

“Kita akan buat pemantauan berterusan dan tindakan sewajarnya supaya mereka tidak menjadikan Sabah seperti ‘syurga’ mereka,” tegasnya. – Asiatimes

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *