PKPD 5 Lagi Lokaliti Di Sabah

KUALA LUMPUR: Kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat (PKPD) di lima lokaliti di Sabah selama dua minggu, bermula Selasa ini.

PKPD terbaharu itu membabitkan Kampung Tanjung Kapor di Kudat, Kampung Assam di Lahad Datu, Taman Pelangi di Semporna dan dua kampung di Kota Belud, iaitu Kampung Payas-Payas dan Kampung Rampayan Laut.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata sehingga kini 10 kes positif COVID-19 dikesan di Kampung Tanjung Kapor selepas Kementerian Kesihatan (KKM) menjalankan ujian saringan ke atas 24 penduduk di lokaliti terbabit.

“PKPD juga akan dilaksanakan di Kampung Assam, Lahad Datu susulan berlaku peningkatan kes COVID-19 di lokaliti itu.

“Dalam tempoh seminggu, 10 kes positif direkodkan hasil daripada 13 ujian saringan yang dilakukan oleh KKM,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Selain itu, Ismail Sabri berkata, PKPD turut dilaksanakan di Taman Pelangi, Semporna selepas lapan kes positif dikesan selepas KKM melakukan 28 ujian saringan ke atas penduduk di situ.

“Dua perkampungan di Kota Belud, iaitu Kampung Payas-Payas dan Kampung Rampayan Laut susulan berlaku peningkatan kes dalam tempoh 10 hari dengan sembilan kes dikesan di Kampung Payas-Payas dan 11 kes di Kampung Rampayan Laut.

“Terdapat risiko penularan yang tinggi di kedua-dua kampung disebabkan penduduk yang padat. Justeru PKPD terpaksa dilaksanakan,” katanya.

Beliau berkata, pelaksanaan PKPD ini bertujuan menyekat pergerakan dan penularan jangkitan COVID-19 dari kawasan berisiko ke luar dari semua lokaliti terbabit.

Sementara itu, Ismail Sabri berkata, PKPD di Bandar Darulaman dan Lubuk Kawah, Jitra, Kedah yang dijadualkan tamat esok akan dilanjutkan dua minggu lagi bermula Selasa ini hingga 14 Jun depan.

“Sepanjang tempoh itu, KKM melakukan 1,085 ujian saringan di Bandar Darulaman dan 159 daripadanya disahkan positif COVID-19.

“Sepanjang PKPD di Lubuk Kawah pula, KKM melakukan 632 ujian saringan dan 48 daripadanya disahkan positif COVID-19,” katanya.

Ismail Sabri berkata, KKM mengesahkan jumlah kes semakin meningkat dan kebolehjangkitan yang amat tinggi di kedua-dua lokaliti terbabit.

Dalam pada itu, katanya kerajaan memutuskan untuk menamatkan PKPD di 17 lokaliti di Sungai Ruan dan tujuh lokaliti di Sempalit, Raub, Pahang esok, empat hari lebih awal daripada tarikh yang dijadualkan iaitu 4 Jun ini.

“Dalam tempoh itu, KKM melakukan 894 ujian saringan di Sungai Ruan dan 65 daripadanya disahkan positif COVID-19, manakala 824 ujian saringan dilakukan di Sempalit, 47 didapati positif COVID-19.

“KKM mendapati berlaku penurunan kes dan tiada kes baru direkodkan di Sungai Ruan dan Sempalit sejak 21 Mei lalu,” katanya. – BH Online

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *