COVID-19: Mata Adalah “Laluan Penting” Untuk Virus Merebak Ke Tubuh Manusia, Kata Pakar

Mata adalah laluan penting bagi COVID-19 masuk ke dalam tubuh manusia, menurut penyelidikan University of Hong Kong (HKU). – Gambar hiasan

HONG KONG: Mata adalah laluan penting bagi COVID-19 masuk ke dalam tubuh manusia, menurut penyelidikan University of Hong Kong (HKU).

Kajian itu mendapati penyebaran virus COVID-19 melalui cara itu 100 kali lebih tinggi daripada Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS) dan selesema burung (H5N1) dalam dua lubang mulut yang diuji oleh pakar kesihatan awam.

Ujian makmal mendedahkan “tahap virus” SARS-Cov-2 – coronavirus yang menyebabkan penyakit COVID-19 – jauh lebih besar daripada SARS di saluran udara pernafasan atas dan konjunktiva, sel-sel yang melapisi permukaan mata.

Pasukan yang diketuai oleh Dr Michael Chan Chi-wai, dari sekolah kesihatan awam HKU, menjadi antara penyelidik pertama di seluruh dunia yang memberikan bukti bahawa coronavirus dapat menjangkiti manusia melalui kedua-dua titik masuk ketika menerbitkan penemuannya dalam edisi terbaru The Lancet Respiratory Medicine.

“Kami mengambil tisu dari saluran pernafasan dan mata manusia di makmal dan menggunakannya untuk mempelajari SARS-Cov-2, membandingkannya dengan SARS dan H5N1.

“Kami mendapati bahawa SARS-Cov-2 jauh lebih efisien dalam menjangkiti konjungtiva manusia dan saluran udara pernafasan atas berbanding SARS, dengan tahap virus sekitar 80 hingga 100 kali lebih tinggi,” kata Dr Chan.

“Ini menjelaskan kebolehjangkitan COVID-19 yang lebih tinggi daripada SARS. Kajian ini juga menyerlahkan fakta bahawa mata mungkin adalah laluan penting jangkitan manusia untuk SARS-CoV-2,” tambah Dr Chan.

Kajian itu menguatkan nasihat kepada orang ramai supaya tidak menyentuh mata dan mencuci tangan secara berkala untuk mengelakkan jangkitan, selepas penyelidik universiti sebelum ini mendapati coronavirus dapat bertahan selama tujuh hari di permukaan keluli tahan karat dan plastik.

Dr Chan berkata, walaupun ada tanda-tanda bahawa wabak COVID-19 semakin stabil di Hong Kong, keadaan di tempat lain di dunia masih serius.

“Masih banyak kes baharu yang dilaporkan setiap hari. Misalnya contoh di Russia dan Eropah. Kita tidak boleh membiarkan diri leka dari berjaga-jaga. “

Penemuan oleh pasukan Dr Chan dan yang lain mencabar tanggapan umum pada tahap awal krisis kesihatan, bahawa kakitangan perubatan akan dilindungi dengan topeng N95 dan pakaian pelindung, tanpa memerlukan kacamata pakar.

Dengan wabak semakin reda di Hong Kong, beberapa sekatan pemerintah terhadap perhimpunan sosial dan operasi perniagaan dilonggarkan mulai Jumaat lalu.

Krisis SARS berlaku di Hong Kong pada tahun 2003, di mana jumlah yang dijangkiti adalah seramai 1,755, dengan 299 kematian. – SCMP

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Info Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *