Warga Indonesia di Sabah bersemangat mengundi Pilpres

Ribuan Warga Negara Indonesia turun untuk memenuhi kewajipan punguntan suara Indonesia 2019 di Konsulat Republik Indonesia di Tawau

KOTA KINABALU, 14 April – Pengundian awal Pilihan Raya Presiden  (Pilpres) Indonesia 2019  yang  berlangsung di Konsul Jeneral Republik Indonesia (KJRI), di sini hari ini , berjalan lancar.

Konsul Jenderal Republik Indonesia di Kota Kinabalu Krishna Djelani berkata rakyat Indonesia sekitar bandaraya dan kawasan berhampiran mulai memenuhi perkarangan pejabat itu seawal jam 8 pagi tadi untuk menunaikan tanggungjawab mereka.

Beliau berkata semangat warga Indonesia di Sabah pada Pemilihan Umum (Pemilu)  kali ini sangat besar berdasarkan kehadiran jumlah pengundi di Tempat Pungutan Suara (TPS) berkenaan sejak dua jam pertama ia dibuka pagi tadi bagi proses pengundian.

Selain KJRI yang dibuka sehingga 6 petang ini, Krishna berkata, satu lagi TPS beroperasi bagi proses pengundian itu ialah Sekolah Indonesia Kota Kinabalu (SIKK), dekat Sepanggar.

“Seramai 11,287 warga Indonesia di Sabah berdaftar sebagai pemilih mengikuti metod TPS yang diadakan di dua tempat iaitu di pejabat KJRI dan SIKK. Di KJRI, sebanyak 19 TPS disediakan dan diharapkan kira-kira 9,000 pengundi (keluar) mengundi di sini, manakala di SIKK pula sebanyak tujuh TPS dengan sekitar 2,000 pengundi,” katanya ketika ditemui pemberita di sini, hari ini.

Krishna berkata selain kaedah TPS, proses PLN bagi Pemilu Indonesia 2019 di Sabah turut menggunakan kaedah Kotak Suara Keliling (KSK) yang berlangsung dari 8 hingga 11 April dengan seramai 129,591 warga Indonesia berdaftar sebagai pemilih menggunakan kaedah itu dengan sebanyak 433 KSK disediakan.

Dalam pada itu, Krishna berkata, jumlah peratusan warga Indonesia khususnya di Kota Kinabalu yang keluar mengundi pada kali ini lebih tinggi berbanding pada Pemilu lima tahun lepas.

“Saya melihat semangat warga Indonesia di sini sangat besar. Jika dibandingkan pelaksanaan Pemilu pada lima tahun lalu, peratusan jumlah mengundi itu lebih tinggi pada ketika ini. Lima tahun lepas, jumlah pemilih sebanyak 159,000 tetapi yang keluar mengundi hanya sekitar 51,000 iaitu kurang lebih 30 peratus.

“Meskipun jumlah pemilih (pada ketika ini) hanya sekitar 140,000, tetapi yang mengundi melalui KSK sahaja jumlahnya sudah 83,000 pengundi atau sekitar 64 peratus. Jumlah pengundi berdaftar berkurang tetapi penyertaan mereka dalam Pemilu (kali ini) meningkat dua kali ganda. Semangat warga Indonesia semakin tinggi,” katanya.

Sementara itu, di TAWAU, Ketua Perwakilan Konsulat Republik Indonesia (KRI) Tawau, Sulistijo Djati Ismojo mensasarkan lebih 50 peratus daripada kira-kira 16,000 Daftar Pemilih Tetap (DPT) di daerah ini keluar mengundi pada hari ini.

Djati turut berharap proses mengundi pada hari ini berjalan lancar seperti perjalanan pengundian menggunakan KSK.

Djati bersama isteri, Irawati Djati tiba di Tempat Pengumpulan Suara di Lorong 11, Taman Megah Jaya 4 di sini dan mengundi pada pukul 8.45 pagi.

Sementara itu, seorang pengundi, Nuraini Abdullah, 45,gembira dapat menunaikan tanggungjawab memilih Presiden serta Majlis Perwakilan Rakyat Republik Indonesia.

“Saya tinggal di Tawau sejak tahun 1987 dan tidak pernah tertinggal untuk menunaikan tanggungjawab mengundi setiap kali Pemilu diadakan. Termasuk Pemilu tahun ini, sudah tiga kali saya mengundi di Sabah dan selebihnya mengundi di Indonesia,” katanya yang bekerja di ladang ayam di Batu Payung di sini.

Sementara itu, bagi Ludya Lapuh, 40, dia sudah tiga kali mengundi di Sabah sejak 20 tahun lalu menetap di negeri ini.

“Sebelum ini saya mengundi di Kota Kinabalu dan ini pertama kali mengundi di Tawau,” katanya yang kini menetap di Batu 6 di sini bersama suaminya.

— BERNAMA

Antara petugas sebagai anggota KPPSLN/TPSLN Tawau untuk memastikan kelancaran Pemilihan Punguntan Suara Indoesia 2019 di Konsulat Republik Indonesia di Tawau
Antara petugas sebagai anggota KPPSLN/TPSLN demi kelancaran Pemilihan Punguntan Suara Indonesia di Lahad Datu
Antara petugas sebagai anggota KPPSLN/TPSLN Tawau untuk memastikan kelancaran Pemilihan Punguntan Suara Indoesia 2019 di Konsulat Republik Indonesia di Tawau
Antara petugas sebagai anggota KPPSLN/TPSLN Tawau untuk memastikan kelancaran Pemilihan Punguntan Suara Indoesia 2019 di Konsulat Republik Indonesia di Tawau
Petugas sedang meletakkan dakwat ke jari Warga Negera Indonesia selepas membuat pengundian awal pada 11 April di KSK Indera Sabah, Tawau
Suasana di Konsulat Republik Indonesia, Tawau
Suasana di Konsulat Republik Indonesia, Tawau

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *