Banjir Sabah: 124 Penduduk Dipindahkan Ke PPS

BEAUFORT: Hujan berterusan sejak petang semalam di beberapa daerah negeri ini mengakibatkan banyak kawasan kampung dilanda banjir malam tadi.

Situasi berkenaan turut menyebabkan kebanyakan kampung di daerah Beaufort yang sebelum ini sudah pulih, kembali digenangi banjir.

Jurucakap Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Sabah berkata, 124 orang daripada 29 keluarga di daerah Beaufort, Tenom dan Keningau sudah dipindahkan ke pusat pemindahan sementara (PPS) berbeza mengikut daerah masing-masing.

“Seramai 57 mangsa daripada 18 keluarga kini sudah ditempatkan di PPS Dewan Datuk Seri Panglima Dun Banir awal pagi tadi, manakala jumlah penduduk masih dipindahkan di PPS Rumah Kebudayaan Kalang Kanar, Tenom, kekal 26 orang membabitkan lima keluarga, sejak beberapa hari lalu.

“Bagaimanapun, kita sudah memindahkan 41 orang mangsa banjir membabitkan enam keluarga ke PPS Dewan Kampung Pauh, Sook ekoran beberapa kampung di daerah Keningau mula dinaiki air malam tadi.

“Proses pemindahan masih dilaksanakan di semua kawasan terjejas ketika ini dan jumlah mangsa terjejas dijangka akan bertambah,” katanya.

Dalam pada itu, jurucakap APM menyatakan jumlah keseluruhan mangsa banjir ketika ini membabitkan penduduk di 67 kampung di ketiga-tiga daerah.

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *