Sabah, Sarawak Akan Berpuas Hati Dengan Peruntukan, Kata Penganalisis

Anwar Ibrahim (kanan) bersama pemimpin Sabah dan Sarawak, Hajiji Noor dan Abang Johari Openg.

KUALA LUMPUR : Sabah dan Sarawak boleh berpuas hati dengan peruntukan mereka dalam bajet persekutuan, mengambil kira masalah kewangan semasa kerajaan, kata seorang penganalisis.

Felo Majlis Profesor, Jeniri Amir, berkata ia adalah petanda baik bahawa peruntukan telah ditambah untuk membantu kedua-dua negeri merapatkan jurang pembangunan dengan Malaysia Barat.

Jeniri berkata peruntukan itu akan membantu Perdana Menteri Anwar Ibrahim memastikan sokongan berterusan daripada Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dan Gabungan Parti Sarawak (GPS) , gabungan pemerintah di kedua-dua negeri.

“Saya rasa rakyat Sarawak dan Sabah akan gembira dengan jumlah itu kerana ia juga merupakan peningkatan sebanyak RM200 juta daripada belanjawan yang dicadangkan yang diumumkan pada Oktober,” kata Jeniri.

Belanjawan 2023 yang dibentangkan semalam memperuntukkan RM6.5 bilion perbelanjaan pembangunan kepada Sabah dan RM5.6 bilion kepada Sarawak.

Anwar berkata semalam bahawa jumlah peruntukan RM12 bilion termasuk rancangan pembangunan luar bandar untuk kawasan seperti Kalabakan di Sabah dan Ba Kelalan di Sarawak yang bersempadan dengan ibu negara baharu Indonesia di Kalimantan.

Terdapat juga peruntukan sebanyak RM209 juta untuk subsidi pengangkutan udara luar bandar.

Seorang lagi penganalisis, Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya (UM), berkata peruntukan bagi kedua-dua negeri itu adalah memuaskan kerana ia akan disokong oleh dana tambahan daripada kementerian lain.

“Dana ini akan membantu membina infrastruktur luar bandar serta sekolah dan klinik di Sabah dan Sarawak, yang akan memberikan nilai tambah kepada peruntukan sedia ada kepada kedua-dua negeri,” katanya.

“Sabah dan Sarawak sudah mempunyai kelebihan kerana mereka mempunyai sumber daripada Petronas kerana mereka berhak mendapat cukai jualan ke atas produk petroleum.” – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *