Sabah Peruntuk RM97.5 Juta Untuk Belia Dan Sukan – Hajiji

Ketua Menteri Datuk Hajiji Noor

KOTA KINABALU : Kerajaan Sabah, menerusi Kementerian Belia dan Sukan negeri, memperuntukkan RM97.5 juta bagi pembangunan belia dan sukan, penaiktarafan kemudahan sukan dan penyelidikan sains sukan, tahun ini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata peruntukan itu membuktikan komitmen kerajaan Sabah kepada kemajuan sukan dan pembangunan belia di negeri ini.

“Saya mahu melihat Sabah melahirkan lebih ramai atlet dan ahli sukan yang hebat yang akan membawa kegemilangan sukan kepada negeri dan negara.

“Ramai yang telah berjaya dan mengharumkan nama Sabah dan negara dalam arena sukan kebangsaan dan antarabangsa,” katanya pada pelancaran media Kejohanan Ragbi Borneo Sevens 2023 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini hari ini.

Ucapannya dibacakan oleh Timbalan Ketua Menteri II Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam.

Kejohanan tersebut dianjurkan sejak 2001 dan edisi 2023 dijadualkan berlangsung pada 17-19 Mac ini di Sandakan.

Sementara itu Hajiji berkata fokus patut diberikan kepada sukan seperti ragbi untuk mencungkil dan melatih bakat baharu dalam sukan tersebut.

“Sabah, seperti kita sedia maklum merupakan pasukan kuat ragbi di Malaysia dan saya sangat bangga bahawa pasukan ragbi lelaki Sabah telah mencapai kecemerlangan dan memenangi Piala Agung yang berprestij, sebanyak lima kali setakat ini.

“Ini merupakan sesuatu yang baik untuk ragbi di negeri ini, saya mahu melihat pasukan ragbi kita ke peringkat lebih tinggi,” katanya. 

Ketua Menteri itu berkata Kesatuan Ragbi Sabah dan Kelab Eagles Rugby adalah antara perintis yang melaksanakan teknik dan modul terbaharu dalam pembangunan sukan dan beliau yakin para pegawai ragbi Sabah mampu menganjurkan Kejohanan Borneo Sevens, yang diiktiraf Ragbi Asia, dengan efektif.

“Dengan kehadiran pasukan luar terkenal dan pasukan tempatan terbaik, peminat sukan, terutama peminat ragbi akan disajikan dengan aksi hebat. Saya yakin Borneo Sevens akan terus meningkat dari segi prestij untuk menjadi acara utama dalam kalendar kejohanan untuk semua pasukan ragbi,” katanya. – BERNAMA

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *