Kurangkan Birokrasi Tarik Lebih Pelaburan Ke Sabah – Salleh

Salleh Said Keruak berkata, tempoh kelulusan pelaburan mesti dikurangkan, manakala prosesnya juga perlu dipermudahkan.

KOTA KINABALU: Sabah perlu memberi tumpuan terhadap usaha menarik pelaburan berkualiti tinggi dari syarikat tempatan dan luar negara melalui pelbagai strategi pelaburan dan inisiatif di tengah-tengah pandemik Covid-19, kata Pengerusi Kumpulan Qhazanah Sabah Salleh Said Keruak.

Katanya, tempoh kelulusan pelaburan mesti dipendekkan manakala prosesnya juga perlu dipermudahkan.

“Sebagai contoh, masa pemprosesan dan pemprosesan permohonan yang perlu melalui peringkat tertentu seperti Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) atau Penilaian Kesan Alam Sekitar Terperinci (DEIA) untuk jenis pelaburan tertentu, penukaran tanah, birokrasi dalam kerajaan atau pihak berkuasa tempatan mungkin boleh dipendekkan. Dengan ini proses itu dapat dipercepatkan,” katanya.

Bercakap pada Persidangan Antarabangsa Perniagaan dan Ekonomi Sabah, beliau menegaskan perkara ini penting memandangkan negeri itu ketinggalan tidak menerima jumlah pelaburan besar selama beberapa tahun.

“Sejak 40 tahun lalu, berdasarkan laporan jumlah pelaburan yang diluluskan oleh MIDA (Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia) di Sabah, dalam kebanyakan tahun tersebut jumlah pelaburan adalah kurang daripada satu bilion,” katanya dengan menambah negeri seperti Selangor dan Pulau Pinang meraih lebih satu bilion ringgit sepanjang tahun.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Usukan itu berkata, beliau telah membangkitkan isu itu dalam persidangan DUN, dan menambah Ketua Menteri Sabah juga memberi perhatian terhadap perkara itu.

Salleh yang juga bekas Ketua Menteri Sabah berkata, kos perniagaan, kos pentadbiran pelaburan dan lain-lain juga wajar diturunkan dengan ketara. Ini termasuk kos sewa atau pajakan tanah di taman perindustrian.

Selain itu, beliau melihat perlunya melonggarkan peraturan atau dasar berkaitan imigresen, selain memperkenalkan keutamaan pelaburan khusus serta insentif bagi pemindahan kilang, terutama dari Semenanjung.

Pada masa sama beliau menegaskan perlunya memfokuskan pelaburan lebih praktikal melibatkan pembangunan infrastruktur, projek perumahan, serta perkara lain seperti yang disebut dalam dalam Rancangan Pembangunan 5 tahun Sabah Maju Jaya.

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *