PGU Laksana Latihan Menyelamat Di Gunung Kinabalu

Foto Ihsan PGU

RANAU: Pasukan Gerakan Udara (PGU) Polis Diraja Malaysia Pangkalan Sabah, mengadakan Latihan Operasi dan Menyelamat di kawasan Gunung Kinabalu.

Latihan yang diadakan secara ‘High Altitude Flying and Mountain Operation’ Rintis Kinabalu itu adalah bagi menguji kemampuan pesawat dan ahli pasukan berkenaan.

Komander Pangkalan PGU Sabah, Asisten Komisioner Ahmad Lokman Abdul Hadi berkata, latihan itu mampu menguji kemampuan juruterbang, pesawat helikopter Agustawesland AW139 dan pemerhati udara mengendalikan pesawat.

Selain itu katanya, ia turut diadakan bagi melihat kemampuan dan seterusnya kelayakan juruterbang yang kini bertugas di Pangkalan Sabah.

“Latihan itu turut dilihat mampu meningkatkan kemahiran dan keupayaan menerbangkan pesawat serta mendarat di kawasan tanah tinggi.

“Ia disebabkan situasi itu amat memerlukan kemahiran dan kompetensi yang tinggi disamping sebagai persiapan ‘Search And Rescue Exercise’ (SAREX) yang dijadualkan akan berlangsung pada bulan November dan Disember depan,” katanya.

Menurutnya, latihan pendaratan berkenaan berjaya dilaksanakan di tapak pendaratan Paka di kawasan Gunung Kinabalu.

Katanya, latihan turut disertai Ketua Polis Daerah Ranau Deputi Superintendan Simiun Lomudin bersama Pengurus Taman – Taman Sabah (TTS) Kinabalu Park Maureen Jane Tapuong dan Renjer TTS bagi membantu mengenalpasti tapak pendaratan yang sesuai dan selamat.

Pasukan memerhati kawasan Gunung Kinabalu bagi mengenalpasti tapak pendaratan yang sesuai dan selamat. – Foto PGU

“Hasil tinjauan terbabit, beberapa cadangan diberikan bagi penambahbaikan tapak pendaratan termasuklah menurap lantai serta memasang petunjuk arah mata angin (wind sock).

“Pembinaan tangga keselamatan untuk ke tapak pendaratan dan membina tapak untuk transit stretcher juga perlu dilakukan sementara mangsa menunggu pesawat untuk melakukan pendaratan,” katanya.

Ahmad Lokman berkata, kekuatan fizikal dan mental bagi team pendaki PGU Sabah yang berperanan sebagai penilai tapak turut diuji dan kejayaan mendaki sehingga ke puncak Gunung Kinabalu adalah bukti kebolehupayaan ini.

“Latihan ini disertai seramai 34 pegawai dan anggota PGU dari pelbagai seksyen termasuk kru penerbangan helikopter membabitkan dua Jurulatih Penerbangan dari PGU Pangkalan Semenanjung dan Unit Dron PGU Sabah,” tegasnya. – AsiaTimes

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *