Aktiviti Lihat Bintang Bangkitkan Semula Pelancongan Sabah

Pelancong boleh memilih untuk melakukan aktiviti luar dan rekreasi lain sementara menunggu untuk melihat bintang pada waktu malam.

KOTA KINABALU: Pihak berkuasa pelancongan Sabah memilih aktiviti melihat bintang sebagai salah satu produk utama di kala negeri ini bersedia membuka semula industri pelancongannya.

Timbalan Pengurus Besar Lembaga Pelancongan Sabah (STB) Julinus Jimit berkata, pelancongan astronomi dapat membantu menghidupkan kembali pelancongan domestik walaupun beliau mengakui, sektor ini bukan menjadi pilihan setiap orang.

“Aktiviti melihat bintang adalah antara faktor tarikan pengunjung ke kawasan-kawasan luar bandar, di mana kebanyakan lokasi untuk aktiviti ini berada.

“Aktiviti ini bersifat khusus, namun orang lain dapat ikut dan melakukan perkara lain seperti, berbasikal gunung, ‘trekking’ dan ‘hiking’,” katanya.

Julinus berkata, orang ramai boleh memilih untuk melakukan aktiviti luar dan rekreasi lain sementara menunggu untuk melihat bintang pada waktu malam.

“Produk ini akan saling melengkapi. Gambaran yang lebih besar adalah kebangkitan semula pelancongan domestik, di mana pelancongan luar bandar akan memainkan peranan besar,” katanya.

Katanya, bahagian produk STB sedang mengenal pasti lokasi-lokasi bagi aktiviti melihat bintang di negeri ini, seperti di daerah utara Kudat, kawasan pedalaman Beaufort dan daerah Lahad Datu.

Ini sebagai tambahan kepada lokasi-lokasi yang sudah dikenali seperti di Kadamaian, Kota Belud, Kuala Penyu dan Penampang, antara lain.

STB akan menyediakan di laman web dan media sosialnya semua maklumat yang diperlukan mengenai aktiviti melihat bintang, seperti lokasi terbaik dan masa yang sesuai.

Kerajaan Sabah melonggarkan peraturan bagi sektor pelancongan minggu lalu, dengan semua lokasi pelancongan di negeri ini kini dibenarkan dibuka kepada pengunjung dari daerah-daerah tempatan.

Sabah memilih aktiviti melihat bintang sebagai salah satu produk utama pelancongannya.

Jurucakap Covid-19 Sabah Masidi Manjun mengumumkan kelonggaran ini bawah SOP yang dikemaskini bagi Sabah, yang kini berada bawah Fasa 2 Pelan Pemulihan Negara.

Ini sebagai tambahan kepada gelembung perjalanan yang sudah dibenarkan di negeri ini.

Masidi, yang juga Menteri Kerajaan Tempatan Dan Perumahan Sabah, berkata pengusaha premis pelancongan, pekerja mereka dan pengunjung mesti terlebih dahulu lengkap vaksinasi dan memaparkan status risiko rendah pada aplikasi MySejahtera.

Hotel kini boleh menerima tetamu dari dalam daerah mereka, dengan syarat kakitangan hotel dan tetamu mesti telah lengkap vaksinasi. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *