Operasi Restoran Di Sabah Dibenarkan Sehingga Jam 10 Malam

Gambar Hiasan

KOTA KINABALU : Semua operasi perniagaan restoran termasuk yang berada dalam premis hotel di Sabah dibenarkan beroperasi sehingga jam 10 malam.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Masidi Manjun berkata, kebenaran itu diberikan berdasarkan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang terkini dikeluarkan.

Datuk Seri Masidi Manjun.

Ia adalah berdasarkan Prosedur Standard Operasi (SOP) Pelan Pemulihan Negara (PPN) Fasa Dua Negeri Sabah yang telah dikemaskini oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) pada 22 Julai.

Selain restoran, kafe, kedai makan, gerai makan, kenderaan bersaji (food truck), penjaja tepi jalan, penjaja beredar, medan selera, pusat penjaja, gerai makan tepi jalan atau kiosk turut dibenarkan beroperasi sehingga 10 malam.

Semua premis berkenaan hanya dibenarkan untuk menjual makanan atau aktiviti ‘Dine-in’ sahaja dan sebarang aktiviti sosial, poolbar, majlis atau aktiviti yang menyebabkan perkumpulan adalah tidak dibenarkan.

SOP dipremis kedai makan membenarkan terhad kepada dua orang semeja dan susun atur meja hendaklah dihadkan di dalam ruangan premis sahaja.

Selain itu, hidangan secara buffet dibenarkan dengan syarat menggunakan sarung tangan plastik (jenis pakai buang) perlu disediakan untuk semua pelanggan.

Manakala kanak-kanak berusia di bawah 12 tahun adalah tidak dibenarkan.

Selain itu katanya, stesen minyak termasuk kedai serbaneka di stesen berkenaan dibenarkan beroperasi dari 5 pagi sehingga 10 malam.

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *