SESB Tangguh Inisiatif Kemaskini Deposit Pengguna

KOTA KINABALU: Proses mengemaskini deposit pengguna yang sedang dilaksanakan Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) sejak Mei lalu, sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 bermula akan ditangguh sementara.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Ir Abdul Nasser Abdul Wahid berkata, setakat ini ia membabitkan kurang lapan peratus daripada jumlah pengguna SESB selepas mengambilkira pelbagai manafaat lain yang diberikan sebelum ini kepada pengguna.

Katanya, antaranya ialah pemberian rebat faedah deposit kepada semua pengguna-pengguna pada bulan Mac dan April lalu serta pelan-pelan bantuan lain iaitu tiada pemotongan sehingga PKP 3.0 fasa 1 berakhir dan pelan bayaran balik mudah secara ansuran kepada yang memerlukan.

“Akan tetapi mengambilkira penguatkuasaan PKP 3.0 beserta peranan SESB di dalam menjayakan Pelan Pemulihan Negara, maka SESB akan menangguhkan proses kemaskini deposit berkenaan,” katanya dalam satu kenyataan media.

Beliau berkata, pelaksanaan mengemaskini deposit berkenaan yang dilakukan setiap enam bulan adalah proses yang dibuat mengikut Akta Bekalan Elektrik 1990 dan pengiraan amaun cagaran dibuat secara automatik melalui sistem pembilan berdasarkan kepada penggunaan elektrik pengguna yang terkini dengan nilai bersamaan dua bulan.

Dalam pada itu, Ir. Abdul Nasser turut menjelaskan bahawa SESB juga membuka ruang perbincangan dengan pengguna yang memerlukan pembayaran ansuran terhadap bil elektrik mereka berdasarkan kepada terma dan polisi yang ditetapkan oleh SESB.

Selain berkunjung ke mesin kios layandiri 24jam yang terdapat di pejabat SESB berkenaan, pengguna juga boleh menjelaskan bil elektrik mereka secara atas talian melalui bank-bank yang tersenarai serta saluran pembayaran lain seperti GrabPay, Shoppee, Lazada, Touch & Go, MyBoost, Pay Now, Richtech serta JomPay.

Pengguna juga digalakkan untuk berdaftar ke “Online Customer Service (OCS)” untuk kemudahan menyemak bil dan membuat pembayaran secara atas talian dengan melayari di laman https://ocs.sesb.com.my.

Untuk sebarang pertanyaan, pengguna juga boleh menghubungi SESB Careline 15454, 088- 515000 atau melalui aplikasi Whatsapp di talian 019- 852 5427. – AsiaTimes

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *