Kita Akan Guna Apa Sahaja Vaksin Yang Ada – PM

Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan tidak mahu ada kelewatan hanya untuk menunggu vaksin yang dijanjikan akhirnya menyebabkan rakyat yang jadi mangsa.

KUALA LUMPUR: Program vaksinasi negara akan menggunakan vaksin Sinovac dari Pharmaniaga terlebih dahulu, jika ada syarikat yang gagal memberikan pesanan vaksin mereka mengikut jadual, kata Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob.

“Kita ada tempah melalui sebuah syarikat 500,000 dos tapi mereka lewat… kita akan ambil vaksin Sinovac. Kita tidak mahu ada gangguan terhadap PICK (Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan disebabkan syarikat (tertentu) gagal menghantar bekalan,” katanya dalam sidang media selepas mengunjungi Pusat Pemberian Vaksin World Trade Center Kuala Lumpur untuk dos sejuta Astra Zeneca.

Terdapat banyak kritikan terhadap penyediaan vaksin di negara ini kerana kadar vaksinasi yang perlahan di beberapa negeri seperti Johor dan Sabah.

Ismail berkata, Pharmaniaga telah bersiap sedia dengan vaksin di kilang mereka.

“Kita tidak mahu ada kelewatan hanya untuk menunggu vaksin yang dijanjikan kepada kita, tetapi mereka lewat, akhirnya menyebabkan rakyat kita yang jadi mangsa.

“Kita tiada ada apa-apa obligation untuk terpaksa tunggu mereka, rakyat tak boleh tunggu. Lupakan tentang mereka yang lambat supply, yang ada dalam negara kita ambil yang itu dulu,”katanya.

Ismail berkata, enam negeri yang belum mencapai tahap 50% vaksinasi, adalah Terengganu (46.2%), Perak (46.6%), Johor (44.9%), Kelantan (43.2%), Kedah (43%) dan Sabah (37.1%).

“Saya telah berbincang dengan ketua setiausaha kementerian kesihatan dan kementerian sains, teknologi dan inovasi dan kita mesti fokus pada negeri-negeri ini.”

Tambahnya, beliau menjangkakan bahawa semua enam negeri melebihi sasaran 50% pada akhir bulan September, atau lebih awal.

Sementara itu, beliau berkata kerajaan akan berbincang mengenai peralihan Lembah Klang ke Fasa 2 atau tidak di bawah Pelan Pemulihan Nasional, setelah 5,518,094, atau 89.5%, orang dewasa telah selesai di vaksin pada 28 Ogos.

“Kami akan melihatnya secara terperinci. Mungkin ada banyak negeri lain yang dapat menunggu fasa seterusnya. Mari tunggu pengumumannya nanti. ”

Lebih daripada enam juta orang dewasa di Lembah Klang telah menerima sekurang-kurangnya satu dos, atau 110.7% daripada populasi orang dewasa. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *