Lelaki Tegur Pembuang Sampah Di Putatan Dengan Mesej Sindiran

Kain rentang dengan mesej sindiran kepada pembuang sampah.

KOTA KINABALU: Seorang lelaki menyampaikan pesanan sindiran kepada mereka yang membuang sampah merata-rata dengan memasang kain rentang yang memalukan pelaku.

Lelaki yang tidak dikenali itu dilihat memasang kain rentang di tiang berhampiran sebuah taman di Putatan, di pinggir bandar raya pada Selasa pagi.

Penduduk Putatan, Prema Van Leeuwen berkata, beliau terlihat pemuda itu, yang menunggang motosikal biru ke kawasan berkenaan memasang kain rentang sebelum jam 6 pagi.

Selepas memeriksanya, beliau melihat sepanduk itu tertera perkataan “Atukoi!! (loghat Sabah menggambarkan situasi terkejut), enam tahun sekolah rendah, lima tahun sekolah menengah, tiga tahun ambil ijazah, tapi masih sampah sembarangan buang sampah.”

“Rugi beliau mu kasi sekolah. Kebersihan sebahagian keimanan,” demikian mesej pada kain rentang.

Prema cuba menghubungi lelaki yang tidak dikenali itu melalui Facebook, tetapi tidak mendapat apa-apa respons.

Pengguna Facebook lain bagaimanapun, memuji pemikiran lelaki itu dalam mengingatkan orang ramai supaya tidak membuang sampah merata-rata.

Mereka berkata, masalah itu sering dipersalahkan ke atas pendatang haram di Sabah, tetapi penduduk tempatan juga tidak kurang salahnya.

Pengguna Facebook yang dikenali sebagai Awg Kassim berkata, masalah itu berpunca dari rumah dan sebilangan ibu bapa gagal mengajar anak-anak mereka cara membuang sampah yang bertanggungjawab.

“Ia semua bergantung pada ibu bapa. Tabiat seperti itu boleh kekal selama beberapa generasi.”

Sarini Seni berharap lebih banyak orang berpeluang melihat kain rentang itu dan menghargai mesej yang disampaikan.

Sebanyak 10 tan sampah dilaporkan dikumpul dari pantai dan tebing laut sekitar bandar itu setiap minggu.

Seorang pegawai Dewan Bandaraya Kota Kinabalu berkata, kebanyakan sampah dibuang di sekitar ibu negeri itu, terutama dalam longkang banjir yang akhirnya akan mengalir ke laut.

Beliau berkata, sebahagian besar sampah terdiri daripada botol plastik, beg dan bekas makanan, dan pernah sekali, pekerja mengutip tilam dihanyut ke pantai Teluk Likas. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *