Pemenggal Kepala Tebusan Antara 8 Suspek Kumpulan Pengganas Ditahan – KPN

ANTARA individu yang ditahan Bahagian Counter Terrorism Cawangan Khas, Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang dipercayai terbabit dengan kumpulan pengganas dalam serbuan berasingan di Putrajaya dan Sabah antara 30 Oktober hingga 12 November lalu.

KUALA LUMPUR, 16 Nov — Seorang warga Filipina yang dipercayai terlibat memenggal kepala tebusan Kumpulan Abu Sayyaf merupakan antara lapan ditahan polis di Sabah dan Putrajaya dalam beberapa serbuan antara 30 Okt dan 12 Nov lalu.

Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata operasi menahan kesemua suspek termasuk seorang warga tempatan dan tujuh warga Filipina yang disyaki terlibat dalam kumpulan pengganas itu dilakukan Bahagian Counter Terrorism Cawangan Khas, Polis Diraja Malaysia.

Tan Sri Mohammad Fuzi Harun. Gambar Bernama

Dalam kenyataan hari ini, beliau berkata tangkapan pertama melibatkan lelaki tempatan yang bekerja sebagai ejen menjual jongkong emas berusia 38 tahun di Putrajaya pada 30 Okt.

“Suspek terlibat dalam menyalurkan dana kepada Akel Zainal (rakyat Malaysia yang menyertai kumpulan pengganas DAESH di Syria) pada 2017 bagi tujuan membiayai aktiviti keganasan,” katanya.

Tangkapan kedua pada 1 Nov di Tenom, Sabah melibatkan tiga suspek warga Filipina berusia 27, 34 dan 51 tahun yang bekerja sebagai buruh.

“Mereka menganggotai Kumpulan Abu Sayyaf yang terlibat dalam kegiatan kidnapping for ransom (KFR) (penculikan untuk wang tebusan) di selatan Filipina dan Sabah,” kata Mohamad Fuzi sambil menambah suspek yang berusia 34 tahun itu mempunyai kemahiran menghasilkan senjata api bagi kegunaan kumpulan berkenaan.

Tangkapan seterusnya dilakukan di Ranau, Sabah pada 8 Nov melibatkan dua lagi warga Filipina berusia 35 dan 46 tahun yang masing-masing bekerja sebagai buruh dan juruteknik.

“Suspek berusia 35 tahun berperanan merekrut kanak-kanak untuk menyertai Kumpulan Abu Sayyaf dan dijadikan perisai manusia semasa bertempur dengan tentera Filipina di Basilan, selatan Filipina.

“Beliau juga terlibat dalam memenggal kepala tebusan kumpulan itu. Semasa ditangkap, kedua–dua suspek sedang merancang untuk melarikan diri ke selatan Filipina bagi mengelak ditangkap pihak berkuasa Malaysia,” kata Mohamad Fuzi.

Ketua Polis Negara berkata serbuan keempat pada 10 Nov lepas di Kinarut, Sabah menyaksikan penahanan seorang tukang besi warga Filipina berusia 30 tahun, yang merupakan komander Kumpulan Abu Sayyaf yang juga orang kanan kepada Furuji Indama, pemimpin kanan kumpulan berkenaan.

Operasi kelima dan terakhir menghasilkan penangkapan seorang peniaga pasar malam warga Filipina berusia 60 tahun di Tenom, Sabah pada 12 Nov.

Suspek terlibat melindungi seorang suspek yang ditangkap pada 8 Nov semasa cuba melarikan diri daripada buruan polis.

Kesemua mereka ditangkap kerana disyaki melakukan kesalahan di bawah Bab VIA – Kesalahan Berkaitan Dengan Keganasan, Kanun Keseksaan (Akta 574) dan disiasat mengikut prosedur di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Akta 747).

– BERNAMA

ANTARA individu yang ditahan Bahagian Counter Terrorism Cawangan Khas, Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang dipercayai terbabit dengan kumpulan pengganas dalam serbuan berasingan di Putrajaya dan Sabah antara 30 Oktober hingga 12 November lalu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *