Pemandu Didakwa Guna Dokumen Palsu Tuntut Kos Pengangkutan Projek Community Drumming

Seorang pemandu kenderaan berat, Junaidi Juling, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tiga pertuduhan menggunakan dokumen palsu dalam tuntutan kos pengangkutan Projek ‘Community Drumming’ berjumlah RM882,560 di Keningau pada 2019.

KOTA KINABALU, 22 Julai : Seorang pemandu kenderaan berat mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tiga pertuduhan menggunakan dokumen palsu dalam tuntutan kos pengangkutan Projek ‘Community Drumming’ berjumlah RM882,560 di Keningau pada 2019.

Junaidi Juling, 35, membuat pengakuan itu setelah pertuduhan dibacakan kepadanya di hadapan Hakim Abu Bakar Manat.

Tertuduh didakwa menggunakan dokumen palsu sebagai tulen iaitu Copy of Invoice PSS Keningau 2 di dalam tuntutan bayaran kos pengangkutan Projek Community Drumming di bahagian Keningau untuk menipu bagi menuntut bayaran itu.

Junaidi didakwa melakukan kesalahan itu di pejabat Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna negeri Sabah di Keningau antara 1 Okt 2019 hingga 27 Nov 2019.

Dia dituduh mengikut Seksyen 471 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum di bawah Seksyen 468 kanun sama yang membawa hukuman penjara sehingga tujuh tahun dan didenda, jika sabit kesalahan.

Abu Bakar membenarkan jaminan RM30,000 dengan seorang penjamin tempatan selain mengarahkan tertuduh melapor diri sebulan sekali di pejabat SPRM terdekat, dan menetapkan 20 Sept untuk sebutan semula kes.

Pendakwaan dijalankan Pegawai Pendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Norsham Saharom, manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Projek Community Drumming merupakan inisiatif kerajaan bagi menampung kos pengangkutan tujuh barangan keperluan iaitu beras, minyak masak, gula, tepung, diesel, petrol RON95 dan gas LPG supaya penduduk luar bandar dan pedalaman menikmati harga barang yang sama dengan penduduk bandar.

Sementara itu, di mahkamah sama dua lelaki masing-masing berdepan dengan tiga pertuduhan bersubahat dengan Junaidi melakukan kesalahan tersebut di tempat dan tarikh yang sama.

Saina Tamin, 47, seorang arkitek dan Mohd Rahmad Ambotou, 33, seorang jurujual didakwa mengikut Seksyen 109 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 471 kanun sama yang boleh dihukum di bawah Seksyen 468 kanun sama iaitu hukuman penjara sehingga tujuh tahun dan dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Abu Bakar membenarkan tertuduh masing-masihg diikat jamin RM30,000 dengan seorang penjamin tempatan, selain mengarahkan tertuduh melapor diri dua bulan sekali di pejabat SPRM terdekat, dan kemudian menetapkan 20 Sept depan untuk sebutan semula kes.

Norsham turut menjalankan pendakwaan kes berkenaan, manakala kedua-dua tertuduh tidak diwakili peguam. – BERNAMA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *