5 Lagi Lokaliti Di Sabah Dikenakan PKPD

PUTRAJAYA: Lima lagi lokaliti di Sabah dikenakan perintah kawalan pergerakan diperketatkan (PKPD).

Menteri Kanan Keselamatan, Ismail Sabri Yaakob berkata, pelaksanaan PKPD selama 14 hari bermula 28 Jun hingga 11 Julai ini susulan berlaku peningkatan jangkitan Covid-19.

Di Sabah PKPD terbaharu dilaksanakan melibatkan Penjara Kepayan, Kota Kinabalu, apabila 18 dikesan positif setakat ini.

Turut dikenakan PKPD ialah Kilang Sawit Bell termasuk kawasan termasuk perumahan kilang, di Kinabatangan.

“Sehingga kini, KKM telah melakukan 157 ujian saringan dan 29 daripadanya dilaporkan positif Covid-19 dengan kadar kebolehjangkitan yang tinggi di lokaliti ini,” katanya ketika melaporkan perkembangan harian pelaksanaan PKP mengekang penularan wabak Covid-19.

Sementara itu Kampung Tuunon, Penampang, turut dikenakan PKPD, selepas lapan daripada 10 penduduk melakukan saringan positif.

Pelaksanaan PKPD terbaharu di Sabah turut membabitkan Kampung Perpaduan Ria 1, Kudat di mana sembilan individu dikesan positif setakat ini.

Kampung Jawi-Jawi, Kota Belud, turut dikenakan PKPD selepas 12 penduduk dilaporkan positif.

Ismail turut memaklumkan, kerajaan bersetuju melanjutkan PKPD di dua lokaliti di Kota Belud, Sabah iaitu Kampung Tawadakan dan Kampung Kota Bungan sehingga 11 Julai selepas masih berlaku penularan jangkitan di kawasan berkenaan.

Sementara itu PKPD di Kampung Indah, Nabawan, Kampung Manggis, Kuala Penyu, Kampung Baru (SFI), Sipitang, Taman Kinabutan Ria, Simpang Inderasabah di Tawau dan Kampung Sundang Laut, Sandakan, Sabah tamat bermula 11.59 malam esok.

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *