PAS, UMNO Tidak Harus ‘Rampas’ Kerajaan PH Di Tengah Jalan, Kata Mat Sabu

KEPALA BATAS: Presiden Amanah Mohamad Sabu berkata, Umno dan PAS sepatutnya menunggu hingga pilihan raya umum akan datang dan tidak “merampas” kerajaan Pakatan Harapan (PH) di tengah jalan untuk membentuk sebuah kerajaan baru.

Beliau berkata, parti tersebut harus mengikut amalan demokrasi yang baik dan tidak menggunakan “tingkap” atau “pintu belakang” untuk membentuk kerajaan kerana PAS diketahui cuba menyertai kerajaan sebelum ini.

“Pada 2004 apabila Abdullah Ahmad Badawi menjadi perdana menteri, PAS mahu menyertai Umno bagi membentuk kerajaan perpaduan, tetapi bekas mursyidul am parti itu, Tok Guru Nik Aziz Nik Mat membantah idea itu kerana PAS berada dalam Pakatan Rakyat pada masa itu.

“Apabila Najib (Razak) menjadi perdana menteri, PAS juga mengambil langkah untuk menyertai kerajaan, tetapi ia tidak berlaku. Sekarang ia (PAS) melakukannya sekali lagi dengan Tun Dr Mahathir Mohamad,” katanya.

Beliau berkata, Barisan Nasional (BN) menang pilihan raya kecil (PRK) di Cameron Highlands, Semenyih, Tanjung Piai dan Kimanis dan sepatutnya menunggu sehingga pilihan raya umum akan datang sekiranya mereka yakin akan memenangi majoriti kerusi Parlimen.

Mohamad Sabu, yang juga menteri pertahanan, berkata demikian pada satu majils sayap Wanita parti itu di Taman Koskam di sini, hari ini.

Beliau bagaimanapun enggan menjawab soalan berdasarkan spekulasi ketika ditanya pendirian parti itu sekiranya Mahathir membentuk kerajaan baru bersama-sama Umno dan PAS.

Beliau juga enggan memberi komen apabila diberitahu pemimpin parti politik, termasuk Umno berada di Istana Negara untuk menghadap Yang di-Pertuan Agong bagi membentuk kerajaan baru.

“Semuanya ombak besar dalam politik, tetapi ia bersifat sementara. Pakatan Harapan masih relevan dan kuat,” katanya.

Beliau berkata, kerajaan PH telah menunaikan 60% janji pilihan rayanya, bagaimanapun rakyat tidak sedar dan pemimpin parti perlu pergi ke akar umbi untuk menjelaskan pencapaian PH.

Katanya, mesyuarat Majlis Presiden PH Jumaat lepas bersetuju memberi kuasa penuh kepada Mahathir untuk menentukan tarikh beliau akan berundur sebagai perdana menteri bagi membuka jalan kepada peralihan kuasa kepada presiden PKR Anwar Ibrahim.

Namun suasana politik di Kuala Lumpur sejak awal pagi tadi memberi isyarat ke arah bertentangan sewaktu PPBM, PAS, dan Umno mengadakan mesyuarat pimpinan tertinggi parti masing-masing.

Pada masa sama timbalan presiden PKR Mohamed Azmin; naib presiden Zuraida Kamaruddin dan beberapa orang ahli Parlimen parti itu turut mengadakan mesyuarat berasingan.

Sumber: FMT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *