Tiada Unsur Sabotaj Dalam Tragedi Double Six, Menurut Laporan

Kemalangan tragis pesawat pada 1976 meragut nyawa Ketua Menteri Sabah ketika itu Fuad Stephens dan 10 yang lain. (Gambar Bureau of Aircraft Accidents Archives)

KUALA LUMPUR : Tiada unsur sabotaj, kebakaran atau letupan yang menjadi punca kemalangan tragik pesawat terhempas pada 1976 yang meragut nyawa Ketua Menteri Sabah ketika itu Fuad Stephens dan 10 yang lain, menurut laporan tragedi yang dinyahklasifikasi.

Menurut laporan itu, pesawat itu diselenggara mengikut jadual dan terbang dengan had berat yang dibenarkan.

Bagaimanapun, kedudukan pusat graviti pesawat di luar had buritan kapal, kata laporan itu.

Kata laporan itu, jelas prosedur operasi yang dijalankan oleh juruterbang syarikat itu tidak mengikut standard profesional.

“Terdapat syarat ditetapkan oleh undang-undang bahawa borang beban mesti disediakan sebelum setiap penerbangan awam dan salinan ditinggalkan di lapangan terbang. Tetapi ini tidak dibuat dalam kejadian ini.

“Dalam penerbangan VIP, mengikut manual operasi syarikat, memerlukan IFR (syarat permulaan penerbangan) pelan penerbangan diisi; ini juga tidak dilakukan,” kata laporan itu.

Kata laporan itu, syarikat itu perlu ada sistem pemantauan untuk memastikan semua prosedur dipatuhi, tambahnya satu contoh adalah pemantauan masa rehat kru penerbangan.

Juruterbang pesawat itu dilaporkan sudah melebihi masa bertugas selama 67 minit ketika kemalangan berlaku. Jumlah masa bertugas ditetapkan kepada 10 jam. Manual operasi syarikat menunjukkan masa kru penerbangan mula bertugas adalah dua jam sebelum berlepas dan sejam selepas penerbangan.

“Pada hari kejadian, juruterbang berjaya melakukan penerbangan dari Labuan ke Kota Kinabalu sebanyak dua kali, dengan trip pertama bermula pada jam 6.35 pagi waktu tempatan.

“Untuk berlepas pada jam 6.35 pagi, juruterbang mesti bangun paling awal jam 5.30 pagi. Jumlah waktu tidur pada malam itu tidak dapat ditentukan dengan tepat tetapi dia perlu bangun awal pada waktu pagi kerana perlu membuka pintu untuk dua rakannya yang tinggal bersama di hotel.

“Pada waktu kejadian, dia sudah bangun tidur kira-kira 10 jam.”

Laporan itu mengatakan tidak mustahil juruterbang itu tidak sihat. Juruterbang ada mengadu dia kurang sihat sebelum berlepas untuk penerbangan terakhirnya ke Labuan pada jam 1.10 petang.

“Sekiranya (waktu rehat kru) dicatatkan dengan baik oleh syarikat, juruterbang itu mungkin tidak perlu bertugas untuk menerbangkan pesawat dari Labuan ke Kota Kinabalu,” katanya.

Pesawat malang itu berlepas dari Labuan pada jam 3.09 petang.

Laporan itu disediakan secara bersama oleh Jabatan Penerbangan Awam, Tentera Udara Malaysia dan Jabatan Pengangkutan Australia.

Dalam tragedi pada 6 Jun 1976 itu, Fuad yang baru 53 hari mengangkat sumpah sebagai ketua menteri meninggal dunia bersama 10 yang lain termasuk menteri negeri apabila pesawat GAF Nomad dinaiki terhempas di Sembulan, Kota Kinabalu.

Mereka yang maut termasuk menteri negeri Salleh Sulong, Chong Thien Vun dan Peter Mojuntin.

Susulan kejadian itu, pengeluar GAF Nomad Australia dan Jabatan Pengangkutan Australia melancarkan siasatan untuk membuktikan bahawa nahas bukan disebabkan oleh masalah mekanikal.

Siasatan selesai kira-kira empat bulan kemudian, tetapi laporan penuh tidak didedahkan kepada umum. Sebaliknya, ia diklasifikasikan bawah Akta Rahsia Rasmi.

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *