Putrajaya Rayu Saman Berkait 40% Hasil Tak Berbayar Pada Sabah

Persatuan Undang-undang Sabah memohon kebenaran untuk semakan kehakiman berikutan pengumuman Putrajaya hanya membayar geran tahunan lima tahun sebanyak RM125.6 juta kepada negeri itu.

PUTRAJAYA : Kerajaan persekutuan mengemukakan permohonan ke Mahkamah Rayuan untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan Persatuan Undang-undang Sabah (SLS) membuat semakan kehakiman berhubung pemberian khas 40% kepada Sabah.

Presiden SLS, Roger Chin berkata, Jabatan Peguam Negara, yang mewakili kerajaan, juga telah memohon kepada Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu untuk penangguhan bagi menghalangnya daripada mendengar merit kes itu.

“Kami juga dimaklumkan mengenai rayuan dan prosiding penangguhan oleh Jabatan Peguam Negara bulan lalu,” kata Chin.

Beliau berkata, Mahkamah Tinggi telah mengarahkan pihak-pihak untuk memfailkan hujahan mengenai permohonan penangguhan itu.-ADVERTISEMENT-Ads by 

Pada 11 Nov, Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan SLS atas alasan ia mempunyai locus standi untuk memfailkan semakan kehakiman kerana ini adalah kes kepentingan awam.

Menurut Chin, Hakim Ismail Brahim juga berkata, kes SLS adalah untuk pelanggaran kewajipan perlembagaan Putrajaya untuk membayar sewajarnya hak 40% yang “hilang bertahun-tahun” antara 1974 hingga 2021.

SLS telah memfailkan izin untuk merayu pada Jun berikutan pengumuman oleh kerajaan persekutuan dan negeri pada 14 April, hanya membayar geran tahunan untuk tempoh lima tahun sebanyak RM125.6 juta untuk Sabah.

Kerajaan Sabah juga dibenarkan menjadi pencelah dan responden dalam tindakan itu dan kemudiannya memohon untuk berbuat demikian.

Tengku Ahmad Fuad Tengku Ahmad Burhanuddin, peguam kerajaan Sabah, berkata semakan kehakiman itu menuntut ganti rugi atas kegagalan kerajaan persekutuan menjalankan semakan pemberian khas 40% Sabah, yang merupakan pelanggaran Perkara 112C dan 112D Perlembagaan Persekutuan.

Peguam Kanan Persekutuan Suzana Atan bagaimanapun berhujah bahawa perkara berkaitan pemberian khas Sabah adalah tidak wajar dan tidak boleh dibawa ke mahkamah sekiranya berlaku pertikaian.

Dalam saman itu, SLS mendakwa bahawa kerajaan persekutuan telah melanggar Perlembagaan Persekutuan dengan gagal menjalankan semakan setiap lima tahun mulai 1974.

Ia juga mendakwa kerajaan persekutuan bertanggungjawab membayar kepada Sabah sebanyak 40% daripada hasil persekutuan yang diperoleh daripada negeri itu dalam setiap tahun sejak 1974.

David Fung dan Jayen Marimuthu mewakili SLS.

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *