Sabah Bakal Umum Polisi Baharu Tangani Peningkatan Kes Positif – Masidi

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah, Datuk Seri Masidi Manjun yang juga Jurucakap COVID-19 kerajaan Sabah.

KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah akan mengumumkan polisi baharu dalam usaha menangani peningkatan kes COVID-19.

Jurucakap Kerajaan Sabah berkaitan COVID-19, Datuk Seri Masidi Manjun berkata, selain memperhebatkan saringan besar-besaran, pihaknya juga akan meningkatkan pemberian vaksin kepada penduduk di Sabah.

“Saya telah mengadakan mesyuarat dengan Setiausaha Kerajaan Negeri, Pesuruhjaya Polis Sabah, Pengarah Kesihatan Negeri Sabah dan Pengarah Majlis Keselamatan Negara selain bersetuju dengan satu hala tuju polisi baharu (menangani COVID-19).

“Polisi baharu itu akan diumumkan dalam waktu terdekat. Apa yang menjadi tumpuan kita adalah bukan hanya saringan besar-besaran tetapi juga meningkatkan pemberian vaksin,” katanya dalam ketika dihubungi menerusi Whatsapp.

Sabah hari ini merekodkan peningkatan 1,066 kes positif – angka tertinggi tahun ini.

Masidi yang juga Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah menjelaskan, saringan kontak rapat merupakan penyumbang paling tinggi iaitu 640 kes atau 60 peratus dengan Kota Kinabalu merekodkan jumlah saringan kontak rapat tertinggi iaitu 125 kes.

Menerusi pecahan mengikut daerah pula, Kota Kinabalu menyumbang kepada jumlah tertinggi iaitu 206 kes; Tawau (171 kes); Beaufort (87 kes); Penampang (82 kes) dan Tuaran (79 kes).

Hanya tiga daerah yang tidak merekodkan penambahan kes iaitu Telupid, Nabawan. – AWANI

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *