Perlukah Sita Pakaian Wanita Kerana Kejadian Viral Di SJR, Tanya Kumpulan Hak Asasi

Rakaman video wanita yang didakwa mengherdik dan mengancam polis di satu sekatan jalan raya di Sabah minggu lalu.

KOTA KINABALU: Sebuah kumpulan hak asasi mengkritik polis kerana merampas pakaian wanita yang didakwa mengherdik anggota polis dan mengancam mereka di sekatan jalan raya (SJR).

Menghilangkan Kematian dan Penyalahgunaan dalam Penjagaan Bersama (EDICT) berpendapat bahawa kes yang melibatkan wanita itu tidak terlalu serius.

“EDICT pelik mengapa polis perlu menyita pakaiannya ketika dia ditangkap,” kata kumpulan itu dalam satu kenyataan hari ini.

“Kes itu tidak begitu serius sehingga pakaiannya harus dirampas dan dijadikan bukti.

“Sekiranya identiti adalah masalahnya, bukankah polis telah mendapat nombor kad pengenalan dan rakaman video yang dirakam oleh seorang polis?”

Polis semalam mempamerkan pakaian wanita berusia 34 tahun itu dalam sidang media di mana Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Mohd Zaidi Abdullah berkata, wanita itu ditahan di sebuah kondominium di Jalan Lintas sekitar jam 11.20 pagi.

Antara barang yang dirampas adalah pakaian yang digunakan wanita itu dalam kejadian berkenaan bersama telefon bimbit, kad pendaftaran kereta dan kunci kenderaan.

“Pakaian itu dirampas untuk mengenal pasti sama ada ia yang sama dipakai oleh wanita berkenaan dalam kejadian yang dirakam dalam video,” kata Zaidi.

EDICT juga mengecam polis kerana berlebihan dalam permohonan reman empat hari terhadap 11 lelaki yang ditahan kerana melanggar SOP perintah kawalan pergerakan (PKP) ketika mengambil bahagian dalam proses pengebumian di Butterworth, Pulau Pinang.

Katanya, permohonan untuk tempoh reman yang lama dilihat sebagai kurangnya kesedaran mengenai potensi penyebaran virus Covid-19 di dalam lokap.

“Kami menegaskan bahawa Seksyen 117 Kanun Prosedur Jenayah menetapkan bahawa perintah reman hanya diperlukan ketika siasatan tidak dapat diselesaikan dalam tempoh 24 jam.

“Tetapi kami pelik mengapa individu (dalam proses pengebumian) perlu direman begitu lama?

“Tidak bolehkah polis mengambil keterangan dan menyoal siasat mereka pada masa sama dan mendakwa mereka jika ada pelanggaran undang-undang? ”

EDICT berkata, polis hanya perlu mengeluarkan notis kompaun kepada mereka yang melanggar SOP, sambil menyifatkan tindakan reman ke atas suspek atau pesalah SOP satu pelanggaran hak asasi manusia. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *