Petugas Gereja Cetus Kluster Baharu Di Sabah

Datuk Masidi Manjun

KOTA KINABALU: Seorang petugas gereja warga asing yang dijangkiti COVID-19 mencetuskan satu lagi kluster baharu di Sabah, hari ini, iaitu Kluster Belacon membabitkan daerah Lahad Datu.

Jurucakap perkembangan harian COVID-19 Sabah, Datuk Masidi Manjun, berkata kluster terbabit mencatatkan 17 kes dengan kes indeks adalah lelaki berusia 22 tahun yang disahkan positif COVID-19 hasil saringan bergejala di sebuah klinik, pada 31 Mac lalu.

“Susulan kes ini, saringan terhadap 195 orang yang juga kontak rapat serta pengunjung gereja mendapati 16 kes positif, manakala 137 individu didapati negatif saringan pertama dan 42 individu lagi masih menunggu keputusan.

“Kes indeks dipercayai mendapat jangkitan daripada seorang petugas gereja bukan warganegara berusia 54 tahun yang berasal dari Tawau dan mula bergejala sejak 25 Mac lalu.

“Beliau didapati positif pada 4 April lalu hasil saringan kontak rapat di sebuah klinik. Semua kes positif dalam kluster ini dirujuk ke Hospital Lahad Datu untuk rawatan lanjut dan pengasingan di Pusat Kuarantin dan Rawatan Berisiko Rendah (PKRC) di daerah terbabit.

“Kontak rapat yang lain diarahkan menjalani kuarantin di pusat kuarantin Projek Perumahan Rakyat (PPR) Sri Sepagaya,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Dalam pada itu, Masidi yang juga Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan berkata, jumlah kes harian COVID-19 di Sabah kembali mencatatkan tiga angka.

“Berdasarkan laporan Jabatan Kesihatan Negeri Sabah (JKNS), jumlah kes positif baharu COVID-19 pada hari ini adalah sebanyak 112 kes, menjadikan jumlah kumulatif sebanyak 55,234 kes dan tiga kes kematian direkodkan masing-masing satu di Tawau, Tenom dan Putatan.

“Jumlah pesakit COVID-19 yang sembuh dan dibenarkan keluar dari hospital adalah seramai 60 orang, menjadikan jumlah kumulatif 54,244 orang.

“Seramai 549 pesakit sedang menerima rawatan iaitu 238 orang di hospital dan 311 orang di PKRC awam,” katanya. – BH Online

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *