Asteroid Terbesar Hampiri Bumi 21 Mac Ini – NASA

Asteroid, 2001 FO32, yang dianggarkan mempunyai diameter 3,000 kaki atau 914 meter. – Foto NASA

WASHINGTON: Asteroid terbesar dijangka menghampiri bumi sekitar dua juta kilometer pada 21 Mac ini, menurut Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Amerika Syarikat (NASA), semalam.

Menurut agensi angkasa AS, keadaan itu akan membolehkan ahli astronomi melihat lebih dekat objek itu.

Asteroid, 2001 FO32, dianggarkan mempunyai diameter kira-kira 3,000 kaki (914 meter) dan ditemui 20 tahun yang lalu, menurut NASA.

“Kami mengetahui laluan orbit 2001 FO32 sekitar matahari dengan sangat tepat,” kata Pengarah Center for Near Earth Object Studies, Paul Chodas.

“Tidak mungkin asteroid mendekati bumi lebih daripada 1.25 juta batu (lebih dua juta kilometer).”

Jarak itu adalah 5.25 kali jarak bumi dari bulan tetapi masih cukup dekat untuk 2001 FO32 diklasifikasikan sebagai “asteroid yang berpotensi berbahaya”.

Menurut NASA, 2001 FO32 akan bergerak sekitar 77,000 batu sejam (123,919 km sejam) lebih cepat daripada kebanyakan asteroid.

“Pada masa ini, hanya sedikit yang diketahui mengenai objek ini, jadi dengan jarak yang sangat dekat memberikan peluang yang luar biasa untuk mempelajari banyak perkara mengenainya,” kata saintis utama di Jet Propulsion Laboratory NASA, Lance Benner.

NASA berkata ahli astronomi berharap dapat memperoleh pemahaman yang lebih baik mengenai ukuran asteroid dan komposisinya dengan mengkaji cahaya yang memantulkan permukaannya.

“Ketika sinar matahari menyentuh permukaan asteroid, mineral di batu menyerap sambil memantulkan yang lain,” kata NASA.

“Dengan mengkaji spektrum cahaya yang memantulkan permukaan, astronomi dapat mengukur ‘cap jari’ mineral di permukaan asteroid.”

Ahli astronomi amatur di beberapa negara seharusnya dapat melakukan pemerhatian mereka sendiri. – AFP

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *