Makin Ramai Pembangkang Sabah Melompat? Mengarut – Ketua DAP Sabah

Pemangku ketua DAP Sabah Frankie Poon (empat dari kanan) dan ahli parti lain semasa hari pembukaan pusat khidmat mereka di Luyang, Kota Kinabalu hari ini. (Foto DAP Sabah)

KOTA KINABALU: DAP Sabah menyangkal spekulasi mengatakan semakin ramai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) pembangkang, termasuk dari parti itu, bersedia bergabung dengan Gabungan Rakyat Sabah (GRS).

Spekulasi lebih ramai ahli parti pembangkang akan melompat semakin meningkat susulan ADUN Sebatik, Hassan A Gani Pg Amir meninggalkan Warisan untuk menjadi calon bebas dan mengisytiharkan sokongannya terhadap GRS.

Pemangku ketua DAP negeri, Frankie Poon, yang juga ADUN Tanjong Papat, berkata dakwaan demikian hanya propaganda oleh lawan politik mereka untuk menimbulkan ketidakharmonian dan kekeliruan dalam kalangan pembangkang.

Poon berkata, enam ADUN DAP Sabah bersikap tegas dengan parti itu dan gabungan Warisan Plus yang longgar itu.

“Setakat yang ADUN DAP tahu, tidak ada isu (pembelotan),” katanya kepada pemberita selepas membuka ibu pejabat baharu DAP Sabah di sini, yang juga akan berfungsi sebagai pusat perkhidmatan Parlimen Kota Kinabalu.

“Semua itu hanyalah khabar angin yang mencetuskan ketakutan dan ketidakpastian. Mereka mewujudkan situasi politik sebagai persiapan untuk pemilihan Parlimen tidak lama lagi.

“Sebilangan besar perkara ini hanyalah permainan (politik) setakat yang kita tahu. Tidak ada perkara sedemikian (berikutan lebih banyak wakil pembangkang keluar parti),” katanya, sambil menambah tidak ada seorang pun dari ADUN dan Ahli Parlimen DAP Sabah yang menerima tawaran untuk lompat parti.

Hassan meninggalkan Warisan Isnin lalu, dengan mendakwa keputusannya disebabkan parti itu lebih fokus pada politik, bukannya kesejahteraan rakyat. Katanya, beliau turut memberikan sokongan kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Dua hari kemudian, Ahli Parlimen Julau Larry Sng dan Ahli Parlimen Tebrau Steven Choong keluar dari PKR untuk menyokong kerajaan Muhyiddin (Perikatan Nasional).

Menurut khabar angin, semakin ramai wakil rakyat akan mengikuti jejak itu, termasuk di Sabah.

Ahli Parlimen DAP Kota Kinabalu, Chan Foong Hin berkata terdapat cubaan “dari pihak lain” menghubungi Ahli Parlimen dari parti lain tetapi yakin wakil Warisan Plus akan tetap setia.

“Sudah tentu, setiap orang mempunyai potensi untuk didekati oleh pihak lain. Itu adalah perkara biasa dalam situasi yang luar biasa ini tetapi saya percaya kepada semua rakan kita. Saya gembira untuk katakan hubungan kami masih baik.”

Beliau juga mendakwa kerajaan yang berkuasa itu menggunakan dana pembangunan kawasan sebagai “ganjaran” untuk menarik ahli pembangkang untuk menyertai PN.

“Kita sudah menjadi pembangkang bertahun-tahun. Ya, itu adalah perkara yang tepat untuk menuntut peruntukan pembangunan bagi pihak rakyat, tetapi itu bukan alasan bagi sesiapa pun untuk melompat.

“Sekiranya apa-apa berlaku untuk mencetuskan pilihan raya umum tahun ini, itu bukan kesalahan pembangkang tetapi kerana persaingan yang sedia antara Umno dan PPBM,” kata Chan.

Sementara itu, Poon berkata parti Warisan Plus, yang terdiri daripada Warisan, DAP, PKR, Amanah dan Upko, bertemu semalam dan akan mengambil langkah untuk menjadikan gabungan yang longgar itu menjadi unit yang lebih tersusun.

“Kita sekarang menuju ke tahap lain mengenai bagaimana meningkatkan hubungan kami. Tetapi kenyataannya, kami mengadakan mesyuarat itu bermakna kami masih utuh,” katanya.

Dana untuk projek pembaharuan bandar dikurangkan

Sementara itu, bekas menteri belia dan sukan Sabah, Phoong Jin Zhe, menegur kerajaan GRS kerana mengurangkan belanjawan RM4 juta yang diluluskan pada awalnya untuk projek pembaharuan Foh Sang di Luyang di sini di mana beliau adalah wakil negeri.

Phoong berkata, belanjawan itu sudah diluluskan dan diperuntukkan oleh kerajaan pimpinan Warisan sebelum pilihan raya negeri berlangsung tetapi beliau baru-baru ini dimaklumkan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu bahawa wang itu telah dikurang kepada RM250,000.

Beliau juga tidak tahu menahu sama ada projek yang sepatutnya dimulakan tahun lalu itu akan bermula.

“Ia satu penurunan yang besar, jadi saya mahu mempersoalkan mengapa ini berlaku? Saya rasa ini tidak adil bagi penduduk Luyang kerana belanjawan itu sudah diluluskan oleh bekas pentadbiran. Rakyat berhak mendapat jawapan.

“Mana-mana projek seperti ini yang sudah dipersetujui kerajaan, anda perlu teruskan, tanpa mengira perubahan dalam kerajaan.”

Beliau juga menyelar usaha seorang pemimpin pembangunan masyarakat tempatan yang cuba menjatuhkan reputasinya dengan menunjukkan beliau menggantung dana itu, yang tidak pernah datang kepadanya sejak awal lagi.

“Seseorang membuat spekulasi dalam satu video mengatakan saya ambil wang ini … nampaknya mereka tidak buat ‘kerja rumah’ kerana mereka tidak tahu mengenai perolehan dan prosedur kerajaan.

“Ini tidak bermaksud apabila RM4 juta diluluskan, ia akan masuk ke akaun saya. Itu naif,” kata Phoong, sambil menasihati lawannya untuk tidak memutarbelitkan fakta. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *