Sabah Jadi Pintu Masuk Utama Perdagangan BIMP-EAGA

Datuk Ng Kiat Min (kanan) memberi taklimat kepada Datuk Seri Dr Maximus Ongkili mengenai operasi mereka, diperhatikan Dr Chong Vun Leong. – Gambar ihsan Pejabat Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak)

KOTA KINABALU: Sabah berpotensi besar menjadi pintu masuk utama perdagangan yang kebanyakannya fokus pada kawasan Brunei, Indonesia, Malaysia, Filipina – Kawasan Pertumbuhan ASEAN Timur (BIMP-EAGA).

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak) Datuk Seri Dr Maximus Ongkili berkata, ia tidak mustahil berikutan pengembangan berterusan Pelabuhan Kontena Teluk Sepanggar, sebuah projek yang diluluskan oleh kerajaan sebelum ini pada 2016, berjumlah RM1.03 bilion.

Beliau berkata, perkhidmatan dan perniagaan pelabuhan yang ditawarkan juga akan membantu ekonomi negara selain menyatakan rasa puas hati dengan projek terbabit.

“Saya puas hati dengan projek pengembangan ini yang sedang berjalan di bawah Pembangunan Ekonomi dan Pelaburan Sabah (SEDIA).

“Ini diharapkan akan selesai pada 2024 dan memenuhi perhatian serantau yang diberikan terhadap masalah kelestarian,” katanya pada kenyataan selepas lawatannya ke pelabuhan berkenaan.

Dalam pada itu, Maximus juga mengakui usaha Sabah Port Sdn Bhd (SPSB) dan peranan strategiknya dalam memperkukuhkan industri berkenaan.

“SPSB sudah membelanjakan hampir RM1 bilion untuk menaik taraf kemudahan dan peralatan pelabuhan sejak pengambilalihan.

“Mereka juga sudah melakukan kerja yang luar biasa sebagai peneraju industri, mewujudkan lebih banyak pertumbuhan ekonomi serta peluang pekerjaan untuk penduduk tempatan Sabah,” katanya.

Maximus menambah, pihaknya bersama Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Ekonomi) Datuk Sri Mustapa Mohamed bersama-sama memantau SEDIA, sebuah agensi koridor negeri Sabah yang dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan Persekutuan. – HMetro

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *