Batu Nisan Bentuk Alat Sulit Ditemui

Sebuah batu nisan berbentuk alat sulit lelaki ditemui di Sumatera Barat menggemparkan penduduk setempat. – Dokumen Pemeliharaan Warisan Budaya dari Pusat Pemuliharaan Warisan Budaya (BPCB).

JAKARTA : Satu penemuan batu nisan berbentuk seperti alat sulit zakar menggemparkan pendudukan di Jorong Balai Tabuah, Kabupaten Tanah Datar dalam wilayah Sumatera Barat, lapor Suara.com, kelmarin.

Berita itu disahkan oleh pengkaji Pemuliharaan Warisan Budaya dari Pusat Pemuliharaan Warisan Budaya (BPCB), Ahmad Kusasi. 

Menurutnya, batu nisan dalam berbentuk kemaluan lelaki  itu menjadi topik perbualan orang ramai selepas penemuannya, baru-baru ini.

“Dalam dunia arkeologi, batu nisan berbentuk kemaluan bukanlah perkara baharu di Sumatera Barat,” katanya.

Kebiasaannya,  batu nisan berbentuk zakar diperbuat daripada batu berukir seperti yang terdapat di Sungai Tarab, Tanah Datar.

“Batu nisan adalah simbol kejantanan atau kekuatan yang telah wujud sejak permulaan Zaman Batu. Pada awalnya, ia cuma berbentuk silinder biasa sebelum ukiran ditambah menjadi bentuk tertentu,” katanya.

Tambah Ahamd Kusasi, budaya mengukir batu nisan seperti alat kelami lelaki sudah lama dilupakan  seiring dengan peredaran waktu kerana meninggalkan kesan buruk kepada masyarakat. – Agensi 

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *