Whatsapp Akan Henti Beroperasi Untuk Pelbagai Peranti Lama Apple & Android Bermula 1 Januari 2021

Jutaan telefon di seluruh dunia tidak boleh menggunakan aplikasi WhatsApp bermula 1 Januari 2021 berikutan aplikasi itu memberhentikan perkhidmatan mereka kepada berjuta-juta peranti lama.

Menurut laporan Metro UK, hanya sebilangan telefon boleh mengemaskini ke perisian yang lebih baru untuk memastikan WhatsApp mereka tetap beroperasi, tetapi sebahagian besar akan kehilangan aplikasi itu sama sekali.

WhatsApp sering menurunkan sokongan untuk peranti lama agar sentiasa dikemas kini. Mulai 31 Disember 2020, mana-mana perisian yang menggunakan iPhone yang lebih lama daripada iOS 9 tidak lagi dapat menggunakannya. Ini bermakna iPhone 4 dan versi yang lebih lama.

Bagi iPhone 4S, 5, 5S, 5C, 6 dan 6S semuanya boleh dikemas kini ke iOS 9 untuk memastikan WhatsApp terus beroperasi seperti biasa.

Sementara itu, mana-mana peranti Android yang menggunakan perisian lebih lama daripada Android 4.0.3 akan turut terjejas.

Sekiranya anda mempunyai telefon yang tidak dapat dikemas kini dan tidak mahu kehilangan mesej anda, pastikan anda membuat ‘backup’ sebelum malam Tahun Baru.

Anda boleh melakukan ini dengan membuka ruangan chat yang ingin anda simpan dan memilih Group Info.

Anda kemudian perlu memilih Export Chat untuk diberi pilihan bagi memuat turun chat dengan atau tanpa media.

Namun, jika telefon anda tidak dapat dikemas kini, nampaknya anda perlu mula mencari telefon pintar yang baru pada tahun 2021.

WhatsApp dilancarkan pada tahun 2009 dan kini merupakan aplikasi pesanan paling popular di dunia. Pada tahun 2014, aplikasi itu diperoleh oleh Facebook dengan harga $19 bilion (RM76.95 bilion).

Facebook kini dalam proses menggabungkan WhatsApp dengan Instagram dan Facebook Messenger sehingga pengguna dapat berinteraksi dengan lancar antara ketiga-tiga platform tersebut.

Sumber: Mirror UK

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *