Ahli Parlimen Warisan Hutang Sabah Permohonan Maaf, Kata Pemimpin DAP

PETALING JAYA: Ahli Parlimen Warisan, yang tidak hadir ke sesi undian perbahasan belanjawan semalam, dihentam pemimpin Pakatan Harapan kerana “mengecewakan pembayar cukai.”

Bekas presiden DAP Johor, Dr Boo Cheng Hau, berkata Warisan bergabung dengan PH demi menambah baik Sabah dan harus bertindak sewajarnya untuk memperjuangkan kepentingan rakyat Sabah.

“Orang Sabah memilih anda untuk mewakili mereka di Parlimen. Anda tidak terpilih hanya untuk melampiaskan dendam peribadi terhadap pemimpin tunggal atau PH.

“Anda harus membuat pendirian menentang apa sahaja dalam Rang Undang-undang Perbekalan 2021 yang dianggap merugikan Sabah,” katanya dalam hantaran di Facebook hari ini.

Dr Boo Cheng Hau.

Boo menambah Ahli Parlimen Warisan mengecewakan pembayar cukai dengan tidak mengundi belanjawan untuk Jabatan Perdana Menteri dan Kementerian Kewangan yang lulus semalam di Dewan Rakyat dengan majoriti tipis menerusi undian belah bahagi.

“Anda berpeluang mengundi, tetapi anda memilih untuk melepaskan tanggungjawab anda. Mereka bayar anda untuk bersuara di Parlimen, bukan percutian anda,” katanya.

Semalam, Ketua Penerangan Pemuda PKR Sabah, Razeef Rakimin, menjawab komen jurucakap Warisan, Rozman Isli mengenai mengapa Ahli Parlimen parti itu tidak hadir semasa pemilihan, menyifatkan alasannya “kebudak-budakan”.

Menggunakan contoh pilihan raya negeri yang lalu, Razeef berkata kesombongan Warisan akan menyebabkan kejatuhan mereka. Seperti Boo, Razeef menyuruh Ahli Parlimen Warisan melaksanakan tanggungjawab mereka kepada rakyat Sabah.

Semalam, Rozman, yang merupakan Ahli Parlimen Labuan, mengakui ketiadaan wakil rakyat Warisan langkah sengaja untuk menunjukkan rasa tidak senang parti itu dengan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim. Beliau menambah Warisan berhasrat untuk tidak terlibat dengan undian belah bahagi belanjawan. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *