Penanam Bunga Ros Di Kundasang Digesa Terokai Industri Minyak Wangi

Foto Facebook Junz Wong

KOTA KINABALU: Haruman semerbak bunga ros di kaki Gunung Kinabalu menarik minat Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, dan menggesa industri minyak wangi dikembangkan di sini.

Beliau mahu para petani yang menanam bunga mawar tempatan untuk mempertimbangkan memindahkan perniagaan mereka dengan mengembangkan industri minyak wangi dan bukan semata-mata tertumpu kepada penjualan bunga ros.

Foto Facebook Junz Wong

“Saya mengunjungi kawasan penanaman bunga mawar dan suka dengan baunya yang sangat harum. Anda dapat melihat bahawa bunga mawar di sini berkualiti tinggi.

“Oleh itu penanam bunga ini mesti mempertimbangkan untuk mengembangkan industri minyak wangi dan wangi-wangian,” katanya kepada wartawan pada Sabtu, selepas melancarkan Taman Pengeluaran Makanan Lestari Mesilou di Kundasang.

Ketua Menteri itu menambah, cuaca sejuk yang sesuai di dataran tinggi itu membantu menghasilkan bunga mawar berkualiti tinggi yang dapat diterokai lebih jauh bersama dengan penanaman sayur-sayuran dataran tinggi, yang sudah pun dieksport ke luar negeri.

Shafie berkata, kerajaan negeri di bawah Pelan Pembangunan Pertanian untuk tahun 2021-2030 memberi fokus kepada pengembangan di sektor pertanian, di mana pelan itu mendorong petani untuk mengembangkan produk bernilai tambah.

Foto Facebook Junz Wong

Beliau berkata, sektor pertanian menyediakan peluang pekerjaan yang mencukupi manakala perniagaan boleh berkembang kerana ada pasaran untuk produk makanan segar. Ia bukan saja dijual di negeri ini tetapi tetapi juga eksport.

“Para belia kita tidak boleh bergantung kepada pekerjaan kolar putih. Mereka perlu mempertimbangkan untuk memasuki sektor pertanian,” katanya, menambah bahawa beberapa orang yang terbabit dengan taman makanan Mesilou memberitahunya, mereka mampu memperoleh di antara RM10,000 hingga RM15,000 sebulan.

“Ini pendapatan lebih baik dibandingkan dengan bekerja dengan kerajaan, di mana mereka hanya mendapat gaji sekitar RM3,000,” tambahnya.

Taman Mesilou yang mempunyai keluasan 18 hektar, dibahagi kepada lapan lot dan sudah beroperasi sejak Januari tahun lalu. Antara sayur-sayuran yang ditanam ialah timun, kapsikum merah, tomato dan tomato ceri. – BorneoToday

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *