COVID-19: Peniaga Pasar Umum Sandakan, 346 Negatif 155 Tunggu Keputusan

Peniaga di Pasar Umum Sandakan beratur ketika membuat ujian saringan Covid-19

SANDAKAN: Seramai 346 daripada 502 peniaga pasar di Pasar Umum Sandakan yang menjalani ujian saringan Covid-19 adalah negatif, manakala 155 masih menunggu keputusan.

Daripada jumlah itu juga, satu kes positif dikesan seperti sebelum ini diumumkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Antara peniaga di Pasar Umum Sandakan ketika membuat ujian saringan Covid-19 .

Pegawai Kesihatan Kawasan Sandakan, Dr Johari Awang Besar, berkata saringan yang dilaksanakan sejak 22 Jun lalu sehingga semalam itu dibuat untuk tujuan pemantauan kerana terdapat banyak pergerakan di kawasan pasar, selain dinilai sebagai lokasi berisiko untuk jangkitan Covid-19.

Katanya, selepas satu kes positif dikesan dari pasar itu, pihaknya giat melaksanakan langkah kawalan dan pencegahan termasuk pengesanan kontak, pengesanan kes melalui penilaian risiko dan saringan ke atas mereka yang menjalankan urus niaga di pasar itu.

“Bermula hari ini juga, pasar ditutup sementara bagi tujuan disinfeksi oleh pihak Pejabat Kesihatan Kawasan Sandakan dan Majlis Perbandaran Sandakan (MPS).

“Ia akan dibuka semula seperti biasa esok iaitu seawal jam 10 malam dan kita akan memberi taklimat berkaitan Prosedur Standard Operasi (SOP) yang wajib dipatuhi oleh semua peniaga sebelum pasar dibuka semula,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Antara peniaga di Pasar Umum Sandakan ketika membuat ujian saringan Covid-19 .

Johari turut mengingatkan peniaga agar terus mematuhi SOP ditetapkan kerana jika gagal berbuat demikian, mereka boleh diarahkan menutup gerai atau dikenakan kompaun.

Beliau juga menasihatkan penduduk agar tidak bimbang jika terus mengamalkan nasihat disarankan termasuk kerap mencuci tangan dengan air dan sabun atau menggunakan cecair pembasmi kuman, mengamalkan penjarakkan sosial, mengelak bersentuhan, memakai pelitup muka dan amalan etika batuk atau bersin.

“Selain itu, elakkan 3S (tempat sesak, sempit dan sembang rapat),” katanya.- Berita Sabah

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *