Bau Wangi Seluruh Rumah Sebelum Tahu Suami Meninggal Dunia

NurFaezah menunjukkan gambar mereka tiga beranak pada sambutan Aidilfitri lalu. Gambar Abdul Rahemang Taiming.

SEMPORNA: Allahyarham Laskar Kanan Maslim Abdul Rahim, 35, merancang untuk berpencen awal di kampung halamannya di Kampung Sakong Kecil, Tanjung Kapoor, Semporna.

Isterinya, Nur Faezah Mohd Pagal, 35, berkata, sebagai persediaan awal arwah suaminya ada membina sebuah rumah namun masih dalam pembinaan sejak 2018.

“Arwah suami mengimpikan berpencen di kampung halaman untuk kami sekeluarga berkumpul,” katanya ketika ditemui di kediaman keluarganya di Kampung Bugaya, Jalan Rancangan, Semporna.

Allahyarham Maslim bersama dua lagi anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) iaitu Laskar Kelas I Mohamad Firdaus Mat Izan dan Laskar Kelas I Muhammad Arif Idris maut selepas kenderaan dinaiki terbabit kemalangan di Jalan Ranau-Kota Kinabalu 12.55 tengah hari semalam.

Seorang lagi rakan setugas iaitu Laskar Kelas II Vincent M Orel mengalami kecederaan parah dan kini dirawat di Hospital Ranau.

Nur Faezah berkata, sebelum kejadian dia ada menghubungi suaminya kira-kira jam 11 pagi yang ketika itu sedang dalam perjalanan ke Kota Kinabalu.

“Bagaimanapun selepas selesai solat Zohor, saya terhidu bau wangi semerbak di seluruh bahagian dalam rumah, sesuatu yang tidak pernah saya alami sebelum ini.

“Tidak lama selepas itu lebih kurang sejam kemudian, saya dikejutkan dengan kehadiran anggota TLDM yang memaklumkan arwah suami terbabit dalam kemalangan dan meninggal dunia di tempat kejadian,” katanya dalam nada sebak.

Bercerita lanjut, Nur Faezah berkata, seminggu sebelum kejadian, arwah suaminya lebih banyak bercakap mengenai kehidupan akhirat selain banyak memberi nasihat mengenai ajaran agama termasuk mengutamakan pendidikan anak mereka Nur Qurratul Ain yang berumur 5 tahun.

“Sepanjang sepuluh tahun berkongsi hidup bersama arwah, dia sangat bertanggungjawab selain mempunyai sifat sabar dan penyayang serta sanggup memenuhi apa jua permintaan saya,” katanya.

Ibu Allahyarham, Intan Masawah Lamjanum, 62, berkata arwah yang juga anak keempat daripada sepuluh adik beradik itu adalah anak yang menurut kata dan menghormati orang tua.

“Dia adalah harapan kami sekeluarga dan pemergiannya kehilangan besar kepada kami, namun semua yang berlaku adalah takdir dan ketentuan yang Maha Esa,” katanya.

Sementara itu, tinjauan di perkarangan rumah Allahyarham mendapati anggota TLDM dari KD Sri Semporna dilihat sedang sibuk menjalankan kerja memasang khemah termasuk menggali kubur.

Difahamkan ia sebagai persediaan awal sebelum jenazah yang dijangka akan diterbangkan khas dari Kota Kinabalu menggunakan helikopter jenis EC 725 pada lewat petang ini.- HMetro

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *