Permintaan Merosot, Hotel Four Points Sandakan Bakal Tutup Operasi

Permintaan Merosot, Hotel Four Points By Sheraton Sandakan akan menutup operasi mereka secara rasmi tidak lama lagi.

Dalam notis yang dikeluarkan oleh pihak pengurusan hotel tersebut, kesemua pekerja akan ditamatkan perkhidmatan pada 31 Mei 2020 ini.

Kurang permintaan dalam sektor perhotelan

Dalam notis itu juga, pihak pengurusan hotel tersebut memaklumkan bahawa kemerosotan ekonomi dan juga kekurangan permintaan dalam sektor perhotelan secara keseluruhannya menyebabkan hotel tersebut ditutup.

Pihak hotel juga sebelum ini telah mencari pelbagai alternatif untuk mengurangkan kerugian perniagaan seperti pemberhentian pekerjaan sementara kepada pekerja, namun usaha tersebut masih membebankan hotel tersebut.

Namun begitu, pihak hotel tersebut menyatakan bahawa penamatan kesemua pekerja tersebut bukanlah berkaitan dengan prestasi kerja pekerja pekerja yang terkesan dengan keputusan tersebut.

Pekerja juga akan dibayar baki gaji tahunan, faedah pemberhentian kerja dan juga pembayaran notis penamatan kerja berdasarkan Ordinan Buruh Sabah.

Difahamkan juga bahawa pekerja juga akan mendapat faedah dari Sistem Insurans Pekerja (EIS) yang disediakan oleh Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO).

Penutupan hotel ini merupakan satu tamparan terhadap sektor hospitaliti di Sandakan yang turut bergantung kepada pelancong yang datang untuk menikmati keindahan flora dan fauna di situ.

Hotel tersebut juga merupakan IKON di Sandakan kerana saiz dan kedudukan mereka yang paling strategik dengan permandangan yang menghadap laut selain dikelilingi pelbagai restoran makanan.

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

SumbeR: iloveborneo.my

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *