Covid-19: 78 Kes Baharu, Satu Kematian Hari Ini

KUALA LUMPUR: Terdapat pertambahan 63 kes pulih dan dibenarkan discaj daripada hospital dilaporkan kepada Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Krisis Kebangsaan (CPRC), setakat 12 tengah hari, hari ini.

Ia menjadikan jumlah kumulatif kes pulih sepenuhnya daripada jangkitan Covid-19 terus meningkat kepada 5,859 kes dengan kadar kesembuhan 82.1 peratus.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, sebanyak 78 kes baharu jangkitan Covid-19 dilaporkan dan merekodkan 7,137 kes positif keseluruhan.

Beliau berkata, 78 kes baharu dilaporkan itu membabitkan 25 kes import yang mendapat jangkitan di luar negara dan dikuarantin sebaik tiba di negara ini.

Katanya, daripada 53 kes penularan tempatan, 40 kes adalah bukan warganegara Malaysia termasuk 25 kes dikesan di Depot Tahanan Imigresen (DTI) di Bukit Jalil.

“Daripada keseluruhan kes itu, kes aktif dengan kebolehjangkitan Covid-19 sebanyak 1,163 kes dan mereka sudah diasingkan serta diberi rawatan.

“Sehingga kini, sembilan kes positif Covid-19 dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU), lima daripadanya memerlukan bantuan pernafasan,” katanya pada sidang media harian berkaitan Covid-19 di Putrajaya, hari ini.

Dalam pada itu, Dr Noor Hisham berkata, terdapat satu kematian berkaitan jangkitan Covid-19 dilaporkan hari ini menjadikan jumlah kumulatif kes kematian adalah 115 kes iaitu 1.6 peratus daripada jumlah keseluruhan kes.

Beliau berkata, kematian ke-115 itu membabitkan kes 3,616 iaitu lelaki warga negara Malaysia berusia 65 tahun yang mempunyai latar belakang penyakit kencing manis, darah tinggi serta buah pinggang.

Katanya, pesakit dimasukkan ke Hospital Sungai Buloh pada 3 April sebelum meninggal dunia pada 2.58 petang 21 Mei.- HMetro

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Info Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *