5 Jun Penerbangan Terakhir Bawa Pulang Pelajar Sabah

Dr Yusof Yacob

KOTA KINABALU: Penerbangan terakhir membawa pulang pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) Sabah dari Semenanjung dan Sarawak dijangka pada 5 Jun ini, kata Menteri Pelajaran dan Inovasi Sabah Dr Yusof Yacob.

Beliau berkata, kerajaan negeri komited memastikan kira-kira 11,000 pelajar IPT Sabah dapat dibawa pulang, namun ia perlu dilakukan secara berperingkat bagi memenuhi prosedur operasi standard (SOP) demi menjamin keselamatan serta kesihatan mereka, sekali gus membendung penularan wabak Covid-19.

Yusof berkata, pada masa ini tidak semua pelajar dapat dibawa pulang sebelum Hari Raya serta Pesta Kaamatan dan berharap ibu bapa dan pelajar terbabit memahami perkara berkenaan.

“Saya tahu memang ada yang berasa tidak puas hati tentang perkara ini. Kami (kerajaan negeri) mengkoordinasikan (proses membawa pelajar IPT pulang ke Sabah) dengan sebaiknya, namun kita perlu mempertimbangkan aspek keselamatan dan kesihatan bagi mengekang penularan Covid-19,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyambut ketibaan sekumpulan pelajar IPT pulang ke Sabah melalui penerbangan sewa khas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu di sini, semalam.

Sebanyak 4 penerbangan dari Kuala Lumpur dan Sarawak membawa pulang 1,027 pelajar IPT tiba di KKIA semalam dan akan diikuti 4 lagi penerbangan hari ini melibatkan 906 pelajar, manakala penerbangan seterusnya dijadualkan pada 27 dan 28 Mei ini sebelum penerbangan terakhir pada 5 Jun.

Yusof berkata, kerajaan Sabah dan kerajaan Persekutuan bekerjasama membiayai kos penerbangan pelajar IPT terbabit dengan Sabah membelanjakan kira-kira RM2.7 juta bagi kos itu.- FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Info Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *