Pengedar Dadah Cuba Serang Polis Ditembak Mati

LAHAD DATU: Seorang tokan dadah warga asing maut ditembak selepas didakwa menyerang anggota polis, di sebuah ladang kelapa sawit, di sini, malam tadi.

Dalam kejadian pukul 9.30 malam itu, suspek yang dikenali sebagai Tas @ Tans, 30, maut selepas beberapa das tembakan selepas dikatakan melibas parangnya ke arah anggota polis bertugas.

Ketua Polis Daerah Lahad Datu Asisten Komisioner Nasri Mansor berkata, suspek adalah penjenayah yang dikehendaki pihaknya kerana dipercayai menyebabkan kecederaan parah seorang lelaki menggunakan senjata tajam pada 5 Mei lalu.

“Terdahulu, sepasukan anggota polis melakukan rondaan rutin di kawasan berkenaan sebelum bertembung dengan sebuah motosikal yang dinaiki suspek.

“Suspek kemudian bertindak terjun daripada motosikalnya dan melarikan diri ke arah ladang sawit berhampiran,” katanya kepada media, hari ini.

Polis kemudian cuba mengejar suspek sebelum lelaki itu berpaling ke arah belakang secara tiba-tiba sambil melibas-libaskan parangnya.

Tambah Nasri, bimbang dicederakan, anggota polis kemudian bertindak melepaskan beberapa das tembakan dan mengenai dada mangsa sebelum dia rebah.

“Akibat tembakan itu, suspek mati di lokasi kejadian.

“Polis turut menemui tiga bungkusan plastik berisi dadah jenis syabu seberat 13.6 gram pada milikan mangsa,” katanya.

Dalam masa sama, polis merampas sebilah parang yang digunakan suspek ketika menyerang mangsa berukuran 56 sentimeter.

Mangsa yang ditetak 5 Mei lalu.

Tambah Nasri, sebelum kejadian tersebut, polis terlebih dahulu menahan isteri suspek berumur 17 tahun, pada pukul 8.45 malam, hari yang sama.

Kes disiasat mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan dan Seksyen 39A (1) Akta Dadah Berbahaya 1952. – BorneoToday

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Info Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *