Kumpulan Ketiga Pelajar Matrikulasi Labuan Pulang

LABUAN, 7 Mei: Kumpulan ketiga daripada 170 pelajar dari Sabah yang terkandas di kampus mereka di Kolej Matrikulasi Labuan (KML) susulan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) telah dihantar pulang ke kampung halaman masing-masing dengan menaiki feri di Terminal Feri Labuan, hari ini.

Kumpulan pelajar berkenaan dibawa ke terminal dengan sembilan buah bas sebelum menaiki feri roll-on-roll off Putrajaya 1 pada jam 6 pagi tadi.

Semua pelajar diberi penerangan oleh pegawai kolej dan anggota polis Labuan setelah pendaftaran pada jam 3.30 pagi dan bertolak dari kampus ke terminal pada jam 5 pagi.

Bas, yang telah disanitasi, akan membawa para pelajar ke sembilan zon Beaufort/Sipitang (Zon 1), Papar (Zon 2), Papar/Kinarut (Zon 3), Papar/Kinarut/Kepayan (Zon 4), Putatan/Penampang (Zon 5) dan Zon 6 untuk destinasi di Penampang/Likas/Luyang.

Destinasi untuk Zon 7 adalah di pedalaman Kabupaten Tenom, Menumbok/Kuala Penyu/Membakut dan Bongawan (Zon 8) dan Zon 9 di Beaufort.

Kumpulan pertama membabitkan 47 pelajar pengajian tinggi Labuan yang telah dihantar pulang adalah dari KML ke Limbang, Sarawak pada 2 Mei lalu melalui feri sewaan, diikuti kumpulan kedua 33 pelajar iaitu tujuh dari KML, 26 dari Institut Latihan Labuan (ILP), dengan menaiki bas pelatih pada 4 Mei ke Sabah.

Kumpulan ketiga adalah pada Selasa lepas yang melibatkan 326 pelajar dari Universiti Malaysia Sabah, Kampus Antarabangsa Labuan (UMSKAL) yang dihantar oleh dua penerbangan Malaysia Airlines yang disewa ke Semenanjung dan 92 pelajar dari KML ke pelbagai destinasi di Sabah dengan menaiki feri pada hari yang sama.

Pengarah KML, Mohd Idris Omar, berkata terdapat 703 lagi pelajar dari pelbagai daerah di Sarawak yang akan dihantar pulang menerusi penerbangan MASwings dan urusan untuk mendapatkan tiket sedang dilakukan.

“Jawatankuasa Pengurusan Bencana Sarawak telah memberikan persetujuan (melalui surat bertarikh 5 Mei) kepada MASwings untuk beroperasi setiap hari khusus untuk pelajar KML dari Sarawak iaitu – Kuching, Sibu, Bintulu, Limbang, Lawas, Mukah dan Miri,” katanya kepada Bernama.

Idris berkata sebahagian besar pelajar berasal dari Sabah dengan 1, 216 pelajar sedang menunggu giliran untuk pulang dijangkakan dalam minggu ini dan minggu depan.

“Kami masih mempunyai 68 perjalanan melalui udara, laut dan darat untuk menghantar pelajar kami ke pangkuan keluarga dan berharap tidak ada halangan dalam proses membawa mereka semua pulang sebelum perayaan Aidilfitri, kami gembira dapat melihat sebahagian daripada pelajar telah pulang,” katanya.

Kolej Matrikulasi Labuan memiliki 2, 876 pelajar dengan Sabah mempunyai bilangan tertinggi iaitu 1,945 pelajar diikuti Sarawak dengan 860 pelajar, dua dari Kuala Lumpur dan masing-masing satu dari Terengganu dan Johor.

BERNAMA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *