Jokowi Pecat Pegawainya Kerana Keluar Kenyataan Perempuan Boleh Hamil Jika Berenang Di Swimming Pool

Presiden Indonesia Jokowi telah memecat Sitti Hikmawatty dari jabatannya sebagai Komisioner Suruhanjaya Perlindungan Kanak-Kanak Indonesia (KPAI). 

Keputusan pemecatan secara tidak hormat itu dibuat oleh Jokowi pada 24 April 2020.

Difahamkan, pemecatan Sitti telah diusulkan susulan Sitti mengeluarkan kenyataan bahawa perempuan boleh hamil jika berenang di kolam renang awam pada Februari lalu. 

Kenyataan Sitti itu dianggap sebagai melanggar empat kod etika KPAI. Antaranya, kenyataan Sitti itu tidak mempunyai rujukan yang tepat bagi menyokong kenyataan yang dikeluarkan itu.

KPAI kemudian menyarankan Sitti meletak jawatan secara sukarela atau berdepan dengan tindakan dipecat. Tetapi Sitti enggan berbuat demikian dan memilih membawa perkara itu kepada Presiden Jokowi. 

Dalam kenyataan kontroversi sebelum ini, Sitti mendakwa kehamilan boleh berlaku pada perempuan yang berenang dengan golongan lelaki di kolam renang awam (kehamilan tidak langsung/tidak bersentuhan).

“Ada jenis seperma tertentu yang sangat kuat. Walaupun tidak berlaku persetubuhan tetapi ada lelaki teransang dan mengeluarkan sperma. 

“Lebih-lebih lagi kalau perempuan itu pula sedang berada dalam waktu subur. Ia berkemungkinan besar boleh berlaku,” katanya. 

Kenyataan Sitti itu turut disiarkan media antarabangsa menyebabkan Indonesia mendunia seketika dan menjadi bahan ketawa banyak pihak. 

Sumber: Asia OneCNBC Indonesia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *